Główna > Finanse > Sekrety oszczędzania > 5 sposobów na sprawne zarządzanie budżetem, które pozwolą zaoszczędzić do 50% wynagrodzenia.

5 sposobów na sprawne zarządzanie budżetem, które pozwolą zaoszczędzić do 50% wynagrodzenia.

Który sposób jest według Ciebie lepszy?
Czas czytania 7 min.

Wiesz, czym różnią się bogaci od biednych? Pierwsi są w stanie zarządzać pieniędzmi, a drugi - nie. Warto uporządkować swoje finanse, a od razu zauważysz, że masz więcej wolnej gotówki. Dowiedz się, jak kontrolować swoje wydatki. Porozmawiamy o pięciu najlepszych sposobach do zarządzania finansami. Na pewno będzie taki, który Ci się spodoba.

Metoda kopertowa

Dochód miesięczny - rezerwa na czarną godzinę min 10% - opłaty stałe wydatki na 1. tydzień wydatki na 2. tydzień wydatki na 3. tydzień wydatki na 4. tydzień

Na czym polega:

    • Co miesiąc odkładasz co najmniej 10% wynagrodzenia na czarną godzinę.
    • Spłacasz zaplanowane wydatki: rachunki, czynsz, media itd.
    • Pozostałą kwotę musisz podzielić na cztery koperty – jedna koperta na tygodniowe wytraty. Nie możesz wydawać w tygodniu więcej pieniędzy, niż jest w jednej kopercie.
    • Jeśli masz nieprzewidzianą sytuację, możesz skorzystać z funduszu na czarną godzinę.
    • Jeśli tydzień minął, a pieniądze w kopercie zostały, możesz dodać pozostałą kwotę do funduszu czarnej godziny albo włożyć te pieniądze do drugiej koperty.

Dla kogo?

Dla osób, które:

  • mają ograniczony budżet
  • nie są w przyjaźni z matematyką, ale chcą kontrolować swoje wydatki
  • robią nieprzemyślane zakupy. Często połowę wypłaty wydają w pierwsze dni wypłaty.

Jak to wygląda w praktyce

Jan jest managerem biura podróży w Poznaniu. Pół roku temu zdecydował się odkładać pieniądze na zakup własnego mieszkania. W ciągu 6 miesięcy udało mu się odłożyć jedynie 1000 zł. Jan się zdecydował skorzystać z metody kopertowej aby uporządkować swoje wydatki.

Zarabia 3000 zł miesięcznie.

600 zł (20% od wynagrodzenia) wpłaca na depozyt bankowy. 1600 zł wynoszą wydatki na wynajem mieszkania, rachunki, media i karnet na siłowni.

800 zł zostają na wydatki bieżące, czyli 4 koperty po 200 zł na tydzień.

Kontrolując wydatki, Jan był bardzo zdziwiony, gdyż uważał, że ma większe możliwości finansowe. Okazuje się, że nie może codziennie jeść w restauracjach, dlatego również zaczyna gotować posiłki do pracy. Zamiast tego, by z przyjaciółmi iść do klubu, on zaprasza ich na imprezę w domu. Dzięki temu w ciągu 3 lat Jan będzie mógł odłożyć pieniądze na pierwszą ratę zakupu mieszkania i wziąć kredyt hipoteczny.

System 6 słoików

Na czym polega:

Rozwiązanie to polega na rozkładaniu swoich miesięcznych przychodów na sześć części nazywanych słoikami.

  • Słoik nr 1. Opłaty stałe – 55% kwoty budżetu. Wydatki za prąd, wodę, gaz, jedzenie, transport, Internet - wszystkie te koszty pokrywa pierwszy słoik.
  • Słoik nr 2. Większe zakupy – 10%. Urządzenia domowe, wyjazd na urlop, oszczędności na nowy samochód - wszystko to jest zawarte w tym wydatku.
  • Słoik nr 3. Inwestycje – 10%. Pieniądze, w którym będziemy gromadzić środki na przyszłość lub na nieprzewidziane wydatki.
  • Słoik nr 4. Edukacja – 10%. Pieniądze przeznaczone są na kursy, wykłady i książki, które pomogą zdobyć nową wiedzę i umiejętności. Im więcej wiemy i potrafimy zrobić, tym szybciej będziemy mogli osiągnąć sukcesu.
  • Słoik nr 5. Przyjemności – 5% wydatków budżetu.
  • Słoik nr 6 Prezenty – 5%. Większość z nas nie bierze pod uwagę zakupu prezentów przy planowaniu wydatków, ponieważ nie wiemy wcześniej, co zamierzamy kupić. Czasem prezent na święto może zrobić wielką dziurę w naszym budżecie. Dlatego nie wolno wydawać na prezenty dla innych więcej od 5% wydatków.

Dla osób, które:

 

  • chcą uporządkować budżet
  • mają zamiar zainwestować we własną edukację

 

Jak to wygląda w praktyce

Mateusz i Sylwia są małżeństwem z Gdańska. Mateusz jest administratorem systemu, Sylwia - pracuje dla agencji eventowej. Ich wspólny dochód wynosi 7000 zł miesięcznie. Mieszkają razem już od 2 lata. Na życie im wystarcza, ale nie da się oszczędzać na przyszłość. Mateusz i Sylwia postanowili mieć dziecko, więc w przyszłości wydatki wzrosną gwałtownie. Zaczęli stosować systemu 6 słoików do kontroli finansów. Budżet zaplanowano w następujący sposób.

  • Słoik nr 1. Opłaty stałe - 3850 zł. Obejmuje to wynajem mieszkania, media, jedzenie, transport, rachunki, Internet. Początkowo wydawało się, że nie można wydać na to wszystko tylko 55% dochodu. Ale kiedy udało się przezwyciężyć pokusę, aby wykorzystać wydatki na czarną godzinę, okazało się, że tej kwoty wystarczy.
  • Słoik nr 2. Większe zakupy - 700 zł. Na pieniądze z tego słoika już za rok mogli pozwolić sobie na nowy laptop, odkurzacz i 7-dniową wycieczkę dla dwóch osób do Włoch.
  • Słoik nr 3. Inwestycje. Za rok zostało zostało zgromadzono 8400 zł. Wystarczy, aby kupić łóżko dla dziecka i inne rzeczy potrzebne dziecku zaraz po porodzie.
  • Słoik nr 4. Edukacja - 700 zł miesięcznie. Za rok zostało zgromadzono 8400 zł. Zapłacili za szkolenie Java DevQA. W przyszłości pozwoli to Mateuszowi zostać testerem Java i zwiększyć dochody.
  • Słoik nr 5. Przyjemności - 700 zł. Wcześniej para wydawała ponad 1000 złotych na rozrywkę. Większość pieniędzy wydano na odwiedzenie koncertów i restauracji. Aby zainwestować w budżet musieli zrezygnować z zakupu biletów Scorpions w Ergo Arena i odwiedzać restauracje nie częściej niż raz w miesiącu.
  • Słoik nr 6. Prezenty - 350 zł. Para wydaje miesięcznie na prezenty mniej, niż 350 zł. Pozostałe pieniądze lądują w słoik na przyjemności.

Równowaga trzech obszarów

Na czym polega:

Rozkładamy dochód miesięczny na 3 części.

  • 50% - bieżące wydatki: media, czynsz, opłaty za telefon, jedzenie, bilety komunikacji miejskiej, lekarstwa.
  • 30% - inne pożądane rzeczy: odzież, technika, rozrywka, wycieczki.
  • 20% - oszczędności na czarną godzinę.

Jeśli na niezbędne i pożądane rzeczy wydasz mniej pieniędzy, niż zaplanowano, resztę odłożyć na czarną godzinę.

Dla kogo?

Dla osób, które:

  • Mają samodyscyplinę i mogą wyraźnie wyznaczyć granicę pomiędzy potrzebnymi i pożądanymi rzeczami.
  • Chcą ograniczyć czas spędzany na planowaniu budżetu.
  • Chcą szybko odłożyć wielką sumę na czarną godzinę.

Jak to wygląda w praktyce:

Wojciech pracuje jako spawacz w stoczni w Szczecinie. Jest żonaty i ma dwóch dorosłych synów. Wojciech zarabia 4000 zł miesięcznie. Teraz mu wystarcza tych pieniędzy. Ale za 15 lat będzie miał 65 lat. Żyć za przeciętną emeryturę w wysokości 1500 złotych i pomagać dorosłym synom będzie po prostu nierealne. Dlatego Wojciech decyduje się kontrolować budżet stosując metodę równowagi trzech obszarów.

  • 2000 zł wydaje na obowiązkowe zakupy: jedzenie, media, opłaty za telefon, transport i lekarstwo.
  • 1200 zł zaplanował wydać na rzeczy, bez których można się obejść: naprawa samochodu i benzyna (do pracy w 15 minut można dotrzeć komunikacją miejską), alkohol, papierosy, technika.
  • 800 zł miesięcznie zaczął inwestować w indywidualne konto emerytalne IKE, które mu polecił syn. Na konto też wpłaca niewykorzystane środki z kategorii pożądanych rzeczy.
  • W ciągu roku zgromadzono 10000 zł. Wojciech policzył, że jeśli będzie inwestował w konto IKE taką kwotę co rok przed emeryturą, w wieku 65 lat mógłby otrzymać dodatkową emeryturę w wysokości 1 735 zł.

Schemat trzyetapowy

Na czym polega:

Prostszej metody nie da się znaleźć

  • Pozbywamy się długów i kredytów.
  • Miesięcznie odkładamy 20% dochodów.
  • Pozostałe 80% wydajemy tak, jak chcemy.

Dla kogo?

Dla osób, które:

    • Nie chcą tracić czasu na sumowanie swoich wydatków
    • Starają się szybko zaoszczędzić pieniądze na czarną godzinę.

Jak to wygląda w praktyce:

Maria studiuje na Uniwersytecie Łódzkim od roku i pracuje jako asystent w kursach języka angielskiego. Biorąc pod uwagę pensję i kilka stypendiów, jej dochód wynosi 2500 złotych. Maria chce po ukończeniu studiów przeprowadzić się z akademika do własnego mieszkania. Postanowiła odkładać pewną sumę pieniędzy, ale nie ma czasu na zapisywanie wydatków. Dlatego Maria wybiera schemat trzyetapowy, ponieważ on nie wiąże się z obliczeniem finansów.

      • 2000 zł wydaje na jedzenie, odzież i rozrywkę z przyjaciółmi.
      • 500 zł miesięcznie odkłada na swoje konto bankowe.

Nawet przy tym poziomie dochodów za 4 lata można zaoszczędzić 30 tysięcy złotych - 20% wartości jednopokojowego mieszkania w dobrej dzielnicy Łodzi. Tego wystarczy, aby spłacić pierwszą ratę kredytu hipotecznego.

Metoda 5. Podsumowania przychodów i wydatków

Na czym polega:

Wszystkie wydatki i dochody za miesiąc są skrupulatnie wyliczane i podzielone na kategorie. Na przykład, wydatki - produkty, media, transport, rozrywka, samochód; dochód - wynagrodzenie, rachunek inwestycyjny, zarobki na własny rachunek (freelance). Dla każdej kategorii ustalany jest maksymalny limit miesięczny, aby analizować wydatki. Na Play Market i App Store można pobrać setki aplikacji do kontrolowania własnych finansów.

Dla kogo?

Dla osób, które:

    • starają się kontrolować nawet najmniejsze wydatki.
    • chcą opracować własną metodę zarządzania budżetem.
    • nie boją się poświęcić dużo czasu i energii na zarządzanie kosztami.

Jak to wygląda w praktyce:

Autor tego artykułu wielokrotnie próbował używać sposoby do zarządzania budżetem. Na wybór wydał znacznie więcej czasu, niż na kontrolę kosztów. Zapisywanie każdej podróży taksówką lub wyjazdu do sklepu okazało się zbyt wielkim wysiłkiem.

Więc pobrał aplikację mobilną, aby kontrolować wydatki, związał z nią swoje konto bankowe i postanowił wszędzie płacić kartą, gdy tylko jest to możliwe. Płatności bezgotówkowe, a jest to 90% wszystkich płatności, wyświetlają się w aplikacji i dzielą się na kategorie.

Pomogło to zidentyfikować niepotrzebne wydatki i zmniejszyć codzienne wydatki o 50%

Uważasz, że te metody zarządzania budżetem są zbyt proste? Ale wszystko genialne jest proste. Zacznij używać dowolnej z tych metod i zauważysz, że masz więcej wolnej gotówki. Wybierz tę metodę, która Ci najbardziej odpowiada.

Zarządzaniebudżetem
metodyoszczędzania
porady
Podobne artykuły: