Główna > Finanse > Rabaty i oferty > Czarny Piątek (Black Friday) 2018 w Polsce

Czarny Piątek (Black Friday) 2018 w Polsce

Black Friday Polska - 23 listopada 2018
Czas czytania 9 min.

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia w Polsce to czas wzmożonej aktywności wśród konsumentów. Z dużym wyprzedzeniem zaczynamy planować świąteczne menu, wymyślamy prezenty gwiazdkowe i dekoracje, czasem nawet uruchamiamy na szybko mały remont domu. Trzeba przyznać, że w ciągu całego roku jest to najbardziej kosztowne święto, bo towarzyszy mu specjalna oprawa. I choć formalnie dla wiary katolickiej najważniejsza jest Wielkanoc, to jednak do Bożego narodzenia przygotowujemy się bardziej intensywnie. I robimy wtedy największe zakupy.

Promocje i jeszcze raz promocje!

Wiedzą o tym handlowcy i skrupulatnie przygotowują się do tego okresu, który trwa mniej więcej od drugiej połowy listopada aż do samych świąt. Z każdej strony atakują nas propozycjami, promocjami, zestawami, korzystnymi pakietami itd. Na rynku panuje ogromna konkurencja, więc każda firma musi się postarać, aby przyciągnąć klienta właśnie do siebie. Propozycja musi bogata i opłacalna, bo konsumenci mają spore wymagania.

Dlatego też w żadnym innym okresie w ciągu całego roku nie spotkamy aż takiej ilości promocji, jak właśnie przed Bożym Narodzeniem. W zasadzie obecnie, już po Święcie Zmarłych sklepy zmieniają dekoracje na świąteczne i ruszają z pierwszymi akcjami reklamowymi. Natomiast największy szał zakupowy zaczyna się, kiedy nadchodzi Czarny Piątek, czyli największe wyprzedaże w roku.

Co to jest Czarny Piątek i jaką ma historię?

Czarny Piątek historię

Czarny Piątek historię ma o tyle ciekawą, że po świecie krążą różne jej wersje i tak naprawdę nie wiadomo do końca, która z nich jest prawdziwa. Jedno w tym wszystkim jest pewne, do nas ta tradycja dotarła ze Stanów Zjednoczonych zaledwie parę lat temu. Wcześniej obserwowaliśmy relacje z wielkich wyprzedaży za oceanem w telewizji, potem ten zwyczaj zaczęły przejmować kraje zachodnioeuropejskie. Do nas Black Friday trafił za sprawą zagranicznych sieci handlowych, których przecież w Polsce jest sporo.

A jak to się zaczęło? Początek datuje się różnie i trudno o jakąś rzetelną wiedzę. Poszukując informacji, sięgamy jak zwykle do znanego źródła internetowego, ale niestety Czarny Piątek Wikipedia opisuje bardzo skąpo i nie ma tam nawet słowa o jego historii. Szukając jednak dalej, napotykamy wcześniej wspomniane, przeróżne wersje i mamy wrażenie, że każda została stworzona na czyjeś konkretne potrzeby. Oto kilka z nich:

  • Początkująca Czarny Piątek historia według niektórych źródeł sięga listopada 1869 roku, kiedy to w wyniku działań spekulacyjnych cena złota osiągnęła niebezpiecznie wysoki poziom. Pewnego dnia rząd Stanów Zjednoczonych odgórnie obniżył ją ze 160 dolarów za uncję na 130 dolarów. I to był właśnie słynny czarny piątek dla amerykańskiego rynku finansowego. Nie wiadomo jednak co te zdarzenia mają wspólnego z wyprzedażami, bo tego w opracowaniach nie podano.
  • Początek Black Friday datuje się na 1981 rok, kiedy to pewnego listopadowego piątku sklepy odnotowały wyjątkowo wysokie zyski. Trzeba dodać, że stało się to po kilku latach dużego kryzysu gospodarczego. A że zyski zapisywało się czarnym tuszem w handlowych księgach, toteż dzień ten nazwano Czarnym Piątkiem. I tu przynajmniej widać jakiś związek przyczynowo - skutkowy.
  • Wersja, którą podaje się na stronach deklarujących oficjalne reprezentowanie piątkowych wyprzedaży jest diametralnie inna. Początek tradycji Black Friday datuje się na drugą połowę XIX wieku i wiąże się ją z amerykańskim Świętem Dziękczynienia, które wypada zawsze w ostatni czwartek listopada. Następujący po nim piątek to umowny początek szału zakupowego i przygotowań do Bożego Narodzenia. Organizowane w tych dniach wielkie wyprzedaże przyciągały w USA tak wielkie tłumy, że dochodziło wręcz do przepychanek, kradzieży, awantur, wypadków samochodowych itd. Policja miała w tym dniu pełne ręce roboty i dla celów roboczych nazwała ten dzień właśnie Czarnym Piątkiem.

Ta ostatnia wersja wydaje się być chyba najbardziej prawdopodobna, ale każdy może wybrać swoją. Najważniejsze jednak, aby zawsze pamiętać o zbliżających się wyprzedażach i znać ich datę.

Kiedy w Polsce wypada Czarny Piątek?

Przy całym zamieszaniu wokół okoliczności powstania tej wyprzedażowej tradycji, jedno jest stałe. To data, kiedy ma miejsce Czarny Piątek. Zawsze jest to pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. Na całym świecie przyjmuje się tą datę, również w Polsce. W roku 2018 na wielkie łowy wyruszymy w dniu 23 listopada.

A jak to wyglądało w poprzednich latach? Spójrzcie, na jakie daty przypadał wtedy Black Friday:

  • rok 2017 - 24 listopada,
  • rok 2016 - 25 listopada,
  • rok 2015 - 27 listopada,
  • rok 2014 - 28 listopada,
  • rok 2013 - 29 listopada.

A w 2019 roku Czarny piątek przypada 29 listopada.

Przy czym Czarny Piątek Polska to historia sięgająca zaledwie 2014 roku, wcześniej nie był u nas organizowany.

Jakie sklepy oferują najlepsze promocje na Black Friday?

promocje na Black Friday

Pierwszy rok Czarnego Czwartku, czyli 2014, nie był szczególnie rozreklamowany, przez co niewielu konsumentów zupełnie nie wiedziało o jego istnieniu. Zapewne powodem była mała ilość firm, które postanowiły zorganizować duże wyprzedaże dla swoich klientów i ich, umówmy się, mało popularny asortyment. Można było jedynie nabyć tańsze o 15% bilety PLL Lot, kupić tańsze gry komputerowe, trochę aplikacji, książek i audiobooków. Wyprzedaż odzieży zaproponował jedynie portal Answear.com, który wtedy nie był jeszcze zbytnio rozreklamowany. Można więc było odwiedzić w Black Friday księgarnię i nabyć tańsze książki na prezent gwiazdkowy lub dla siebie, ale nie było tu mowy o prawdziwych, przedświątecznych łowach.

Jednakże już po roku, sytuacja nabrała rumieńców i paleta sklepów z promocyjnymi ofertami na Czarny Piątek znacznie się powiększyła. Najmocniej zasiliła Black Friday elektronika w niskich cenach, bo swoje oferty wystawili m.in. X-Kom, iSpot i Komputronik oraz liczne sklepy oferujące sprzęt audio oraz AGD. Było też kilka sieci odzieżowych, np. Cubus, który dał upust aż 70% na wybrany asortyment, czy House z 20% zniżką na wszystko. Również lubiane sklepy z artykułami dla dzieci Smyk Czarny Piątek przywitały z 20% upustem na wszystko.

Każdego roku przybywało firm i marek, które chciały w tym dniu przyciągnąć klientów swoją wyprzedażową ofertą. Dziś chyba łatwiej byłoby wyliczyć tych, które marki nie biorą udziału w tych przedświątecznych, zakupowych igrzyskach. Może jedynie małe osiedlowe sklepiki, choć i one zaczynają przyłączać się do corocznej akcji. Dziś trzeba się skupić jedynie na tym, która sieć oferuje najlepsze promocje, bo to, że je ogłosi jest niemal pewne. W roku 2017 lista firm, które organizują wyprzedaże była ogromna, a największe rabaty dawali:

  • Morele.net - do 70%,
  • Sieć sklepów Lidl - do 70%,
  • Amazon Polska - do 50%.

Podejście firm do przecen jest bardzo różne. Jedni wyprzedają jedynie wybrany asortyment na zasadzie czyszczenia magazynów, inni przeceniają wszystko. Po akcji z poprzedniego roku widać było wyraźnie, że najwięcej okazji można było złapać w szeroko pojętej elektronice, sprzęcie AGD oraz w branży odzieżowej.

promocje na Czarny Piątek

Oczywiście przeceny są zawsze zróżnicowane lokalnie, a najwięcej można ich znaleźć w wielkich miastach, gdzie jest kilka, konkurujących ze sobą galerii handlowych. Zawsze warto śledzić aktualizowanie podawanych tuż przed Czarnym Piątkiem list sklepów, aby wiedzieć jakie okazje szykuje na Czarny Piątek Wrocław lub inne miasto.

Na Czarny Piątek 2018 nie ma jeszcze konkretnej listy, a firmy, które już teraz deklarują przystąpienie do akcji nie podają jeszcze wielkości zniżek, jakie zaproponują. Na razie wiadomo tyle, że zaangażowane w tegoroczny Black Friday sklepy będą na pewno: Media Markt, Media Expert, eMag (dawne, wielobranżowe Agito.pl), Avans, electro.pl oraz marki odzieżowe takie jak: Van Graaf, Gatta, Promod, H&M oraz obuwnicze jak CCC, Gino Rossi czy Deichmann.

Czarny Piątek po polsku trwa dłużej

Polacy lubią wszystko robić po swojemu i nawet jeśli zapożyczają jakiś zwyczaj od innych narodów, to i tak wprowadzają swoje modyfikacje. Nie inaczej jest w przypadku przecen Black Friday. Owszem, zaczynają się w tym samym dniu, co w innych krajach, ale u nas trwają dłużej, bo przez cały Czarny Weekend. Natomiast potem przechodzą w Cyber Monday, czyli w poniedziałkowe wyprzedaże internetowe. Zdarza się nawet, że poszczególne firmy przeciągają akcje promocyjne przez cały tydzień, aż do kolejnej niedzieli. Chodzi o to, żeby jak największa ilość klientów zdążyła zrobić przedświąteczne zakupy po obniżonych cenach, a firma odnotowała sprzedaż na najwyższym poziomie.

Internetowa wersja przecen, czyli Cyber Monday

Cyber Monday

Poza Czarnym Piątkiem i następującym po nim Czarnym Weekendzie, mamy jeszcze jedną okazję na zrobienie zakupów z mega upustami. To oczywiście święto internetowych obniżek, czyli słynny Cyber Poniedziałek. Oczywiście, jest to dodatkowy chwyt marketingowy, bo sklepy internetowe organizują również wyprzedaże w piątek i inne dni zakupowego szaleństwa. Ale poniedziałek to taka kulminacja obniżek. Wtedy największe są przeceny na sprzęt komputerowy, gadżety elektroniczne, oprogramowania, gry, sprzęt AGD, sportowy itp., a to wszystko w ramach zakupów online.

Na co zwrócić uwagę przy wyprzedażach Black Friday?

Niezależnie od tego, czy podczas Czarnego Piątku Katowice są waszym celem czy też inne miasto, bogate w galerie handlowe, zawsze należy zachować czujność. Promocje promocjami, ale trzeba pamiętać, że pomiędzy konsumentami i sprzedawcami zawsze jest coś na kształt konfliktu interesów. My chcemy kupić najtaniej jak się da, ale firmy muszą przecież zarabiać i nie mogą sprzedawać swoich towarów ze stratą. To co widzimy podczas przecen Czarnego Piątku, to swoiste „żonglowanie” cenami. Każda firma ma całą akcję doskonale skalkulowaną, tak, aby wyprzedaż przyniosła zyski, a klient był zadowolony.

Polski Black Friday różni się zasadniczo od tego amerykańskiego wielkością obniżek, które u nas są zdecydowanie niższe. Tu nie zdarzają się takie rewelacje, jak można było obserwować w relacjach z USA, kiedy to np. podczas Black Friday kosmetyki ekskluzywnych marek sprzedawano za 10% pierwotnej ceny. My możemy w takich przypadkach liczyć maksymalnie na 20% upustu. Sporo też można znaleźć u nas pseudo promocji, trzeba więc uważać. Klasyka to udzielanie rabatu od ceny wyższej niż regularna lub wymuszanie zakupu większej ilość sztuk, aby klient miał prawo do skorzystania z promocji. Dlatego też warto pamiętać wcześniejsze ceny towarów, na które polujemy i czytać wszystkie dopiski tzw. małym drukiem.

Z kolei w sprzedaży internetowej można się często natknąć na rażące zwiększenie kosztów przesyłki, co sprawia, że promocja praktycznie się zeruje. Takich sprzedawców należy omijać, ponieważ już od dawna praktykuje się podawanie kosztów przesyłki zgodnych z cennikami Poczty Polskiej, firmy Inpost oraz firm kurierskich.

Co opłaca się kupować podczas Czarnego Piątku w Polsce?

Z pewnymi zakupami warto zaczekać na te listopadowe wyprzedaże, zwłaszcza, jeśli nie są to rzeczy potrzebne natychmiast. To oczywiście zakup szeroko pojętych prezentów gwiazdkowych, ale też wymiana sprzętu domowego czy firmowego, zakup nowego samochodu i realizacja innych swoich materialnych marzeń. A co szczególnie opłaca się kupić podczas promocji Black Friday? Oto lista tzw. „pewniaków”:

  • Sprzęt i akcesoria komputerowe,
  • Oprogramowanie i gry komputerowe,
  • Smartfony,
  • Sprzęt audio,
  • Małe i duże AGD,
  • Złota biżuteria,
  • Zegarki,
  • Wczasy zagraniczne i bilety lotnicze,
  • Sprzęt sportowy,
  • Markowa odzież,
  • Elementy dekoracji wnętrz,
  • Kosmetyki i perfumy z górnej półki.

To oczywiście najważniejsze i najliczniejsze grupy towarowe, ale promocyjny asortyment jest o wiele większy. Można też przypuszczać, że co roku lista sklepów i wybór produktów będzie coraz większy.

Warto więc odłożyć odpowiednią sumkę i zaczekać na Black Friday. Niezależnie od tego, jakie plany zakupowe macie w kontekście zbliżającej się Gwiazdki czy zupełnie w innym temacie, dzięki takim promocyjnym zakupom wydacie zdecydowanie mniej pieniędzy. Czarny Piątek 2018 już niebawem, więc zaplanujcie swoje świąteczne zakupy i prezenty dla bliskich. Nie zapomnijcie też kupić czegoś dla siebie np. upragnionego kina domowego, płaszcza znanej marki, pięknej biżuterii czy perfum w rewelacyjnie niskiej cenie. Black Friday to świetna okazja, żeby obdarować bliskich i zrobić sobie drobną przyjemność, a to wszystko w niskich cenach.

blackfriday
czarnypiatek
Podobne artykuły: