Główna > Finanse > Sekrety oszczędzania > Zacząłem wydawać o połowę mniej na jedzenie

Zacząłem wydawać o połowę mniej na jedzenie

i odżywiać się lepiej
Czas czytania 2 min.

rzyzwyczaiłem się wydawać jedną trzecią pensji na jedzenie. Wydawało mi się, że to normalne, dopóki w rozmowach z przyjaciółmi nie zaczęliśmy omawiać koszty produktów. Okazało się, że wydają o połowę mniej. Z tym, że oni mają dzieci, a ja nie.

Sprawdziłem, jak zmniejszyć wydatki na produkty. Musiałem zrewidować sposób odżywiania i styl życia. Teraz tego nie żałuję. Wydaję o połowę mniej na jedzenie i jem o wiele lepiej. W jaki sposób udało mi się to zrobić?

Rejestracja wydatków

Każdy wydatek musi być zapisany. Jest to główna zasada oszczędzania, którą każdy zna, jednak nie wszyscy z niej korzystają.

Pobrałem aplikację mobilną i zacząłem zapisywać wszystkie swoje wydatki na jedzenie i oto, co z tego wyszło.

Z 800 zł na jedzenie ponad połowę wydawałem na obiady w restauracji oraz na jedzenie uliczne.

Całkowicie zrezygnowałem z ulicznego jedzenia. Zacząłem brać ze sobą posiłki do pracy. Teraz jem w restauracji tylko kilka razy w miesiącu, kiedy nie mam czasu na gotowanie, i z tego czasu wydatki zmniejszyły się dwukrotnie.

Plan żywieniowy

Zacząłem korzystać z aplikacji Recipe Calendar. W nim są dziesiątki opcji gotowych menu na cały tydzień ze szczegółowymi przepisami, zdjęciami i wartościami kalorycznymi.

Po prostu wybieram potrzebne mi menu na liście zakupów i sprawdzam, ile produktów trzeba kupić na następne 7 dni.

W rezultacie nie płacę ani złotówki za niepotrzebne produkty. Dzięki zróżnicowanemu i zbilansowanemu menu zacząłem odżywiać się lepiej niż wcześniej.

Greenpeace oszacował, że 20-30% produktów w każdym europejskim domu po prostu są wyrzucane. Nie marnuję jedzenia: prawie niczego nie wyrzucam, używam wszystkich zakupionych produktów. Greenpeace byłby ze mnie dumny.

Produkty sezonowe

Próbuję, jeśli to możliwe, kupować sezonowe warzywa i owoce. W sezonie są o 30-40% tańsze niż zwykle. W kwietniu często biorę buraki, szparagi, rzodkiewkę. W lipcu - bakłażany, brokuły, pomidory, morele, brzoskwinie. W październiku - gruszki, śliwki, jabłka, ziemniaki i paprykę. W styczniu - dynię, seler, kiwi, awokado. Dla niektórych produkty sezonowe wydają się zbyt prostym jedzeniem. A więc podaję swoje tygodniowe menu w listopadzie

  • risotto z grzybami leśnymi
  • spaghetti z papryką i mięsem mielonym
  • smażone bakłażany z orzechami
  • wieprzowina ze śliwkami
  • sałatka z winogronami
  • zupa krem z dyni
  • sałatka z cukinią, orzechami i fetą.

Kupuję produkty w małych opakowaniach, w ilościach potrzebnych mi na kilka dni. Mięsa, owoców i warzyw kupuję tyle, ile potrzebuję do przygotowania dań. Dlatego produkty na taki jadłospis na tydzień kosztują tylko 100 zł.

Kampania na rzecz produktów sezonowych nabiera tempa na całym świecie. Wspierają ją najsłynniejsi kucharze świata. Valentine Warner prowadzi w BBC Lifestyle program "What to Eat Now" ("Co jeść teraz"). Gordon Ramsey proponuje nałożenie grzywny za wykorzystanie produktów niesezonowych w restauracji.

Co jeszcze można zrobić, jeśli masz czas

W Internecie możesz odszukać setki oryginalnych sposobów dotyczących oszczędzania na produktach.

  • Zainstalować aplikację, która służy jako porównywarka cen o produktach.
  • Śledzić promocje i rabaty.
  • Zrezygnować z kupowania chleba i upiec chleb domowy.
  • Hodować królików na balkonie.
  • Pielęgnować zioła w doniczkach.
  • Przed wyjściem do sklepu zjeść w domu solidny obiad, w innym przypadku na pewno kupisz za dużo.

Jeśli cenisz swój czas, nigdy tego nie rób.

Planowanie budżetu, napisanie listy zakupów dla menu na tydzień i używanie produktów sezonowych może z łatwością zmniejszyć wydatki na produkty o połowę. Po za tym potrzebujesz minimum wysiłku.

Jeśli masz dużo wolnego czasu, szukaj niskich cen - porównaj ceny kilku produktów tego samego rodzaju w różnych supermarketach; przygotuj chleb, wyhoduj króliki. W taki sposób możesz zaoszczędzić jeszcze więcej.

Jedzenie
wydatki
planżywieniowy
porady
Podobne artykuły: