Główna > Finanse > Sekrety oszczędzania > Najlepsza instrukcja na temat oszczędzania na żywności w 2019 roku + test i ankieta

Najlepsza instrukcja na temat oszczędzania na żywności w 2019 roku + test i ankieta

Powiemy Ci jak wydać najmniej pieniędzy na jedzenie, a jednocześnie odżywiać się w sposób zbilansowany.
12.07.2019
256
Czas czytania -
8 min.

Bez względu na to, jak dużo słodkich słów można usłyszeć z ekranów telewizyjnych o tym, że rząd kontroluje ceny towarów z podstawowego koszyka żywności, statystyki są uparte. Koszt minimalnego zestawu produktów żywnościowych (na tydzień) ponownie rośnie: w październiku 2017 roku wynosił około 150 zł, w maju 2019 roku już 200 zł. Stąd pojawia się logiczne pytanie: czy da się oszczędzać na jedzeniu, a jeśli tak, to w jaki sposób? Powiemy Ci jak wydać najmniej pieniędzy na jedzenie, a jednocześnie odżywiać się w sposób zbilansowany.

Jak Polacy mogą zaoszczędzić na jedzeniu w 2019 roku?

Wydatki przeciętnego Polaka na jedzenie w latach 2000-2018 wyglądały w następujący sposób.

Jak Polacy mogą zaoszczędzić na jedzeniu w 2019 roku?

Są to statystyki uśrednione. Jeśli jednak zapytamy Polaków, ile wydają na jedzenie, większość z nich nie potrafi wskazać dokładnej kwoty. Problem tkwi w tym, że pomimo podstawowych zakupów, które najczęściej robimy raz w tygodniu lub nawet w miesiącu, dodatkowo kupujemy codziennie lub raz na kilka dni inne produkty, które podajemy do stołu. Ponadto kupowane są też liczne przekąski, w tym w automatach, nie wydających paragonów. Wszystko to utrudnia sprawę śledzenia wydatków. Jak oszczędzać na jedzeniu w takiej sytuacji?

Zajrzyjmy na fora internetowe. Na pytanie o to, ile wydaje się miesięcznie na jedzenie dla jednej osoby, okazuje się, że odpowiedź to kwota około 1000 zł miesięcznie (często dodawane są do niej środki czystości). Z tego około 100 zł wydawanych jest na przekąski i kawę.

Miesięczne wydatki na jedzenie maleją, jeśli zakupy spożywcze są dokonywane dla większej rodziny. Jeśli spojrzymy, ile wydaje się na jedzenie dla 3 osób, to otrzymamy już kwotę nie wynoszącą 2500 zł miesięcznie. Natomiast w przypadku, gdy zadamy pytanie o to, ile wydaje się na jedzenia dla 4-osobowej rodziny, okaże się, że ta kwota również wynosi około 2000-2500 zł.

Na podstawie tego wszyscy, którzy zadają pytanie o to, jak oszczędzać na jedzeniu, mogą wysnuć prosty wniosek: nawet jeśli mieszkamy sami, wygodniej dokonywać zakupów wraz z przyjaciółmi, a od czasu od czasu nawet gotować wspólny obiad. Otóż to. Gotując obiady wydajemy na jedzenie znacznie mniej, niż chodząc do kawiarni i barów mlecznych. Gdy zapytaliśmy ile wydaje się miesięcznie na jedzenie dla 2 osób, spożywających w domu śniadanie, obiad i kolację (lub biorących ze sobą gotowe jedzenie do pracy), okazało się, że jest to kwota około 2000 zł miesięcznie. Gdy te same osoby spróbowały jeść obiad na mieście, wydatki wzrosły prawie o 500 zł (jeden obiad kosztuje 15-20 zł). Gdyby do tego dodać również śniadania i poranną kawę w kawiarni oraz weekendowe wyjścia do restauracji, miesięczne wydatki na jedzenie rodziny 2-osobowej wzrosły do 3500 zł na miesiąc.

Statystyki często nie odzwierciedlają rzeczywistej sytuacji. Sprawdźmy zatem, ile naprawdę wydają na jedzenie Polacy. Udziel kilka prostych odpowiedzi, a zebrane dane statystyczne pokażą, jak Twoje wydatki na jedzenie różnią się od wydatków innych czytelników naszej witryny.

 

Oszczędzamy w sklepie

Oszczędzamy w sklepie

Układaj listę zakupów i dokładnie jej przestrzegaj

Aby to zrobić, opracuj menu tygodniowe na śniadanie, lunch i kolację. Sprawdź szafki kuchenne, lodówkę, a następnie składniki, których brakuje do przygotowania zamierzonych potraw, dodaj do listy zakupów. Nic więcej!

Porównaj ceny w różnych sklepach

Kupowanie wszystkiego w jednym supermarkecie jest wygodne. Ale czasami, jeśli pójdziesz do piekarni za rogiem, możesz kupić bardziej smaczny i tańszy chleb. Jeśli nie masz czasu na monitorowanie cen, spróbuj robić zakupy raz w tygodniu. „Dzisiaj kupię twaróg, a jutro przyjdę i kupię jajka” - takie podejście prowadzi do nieplanowanych wydatków. Jeśli zdecydowanie jesteś nastawiony na ekonomię, zalecamy również zapoznanie się z treścią artykułu na temat codziennych sposobów na oszczędzanie pieniędzy.

Nie zapomnij o tym, że istnieją również specjalne aplikacje pozwalające oszczędzać na jedzeniu oraz dokładnie opracowany katalog zniżek od Szybkiej Gotówki.

Uczęszczaj na targi rolnicze

Zazwyczaj odbywają się one jesienią i wiosną. Można wówczas kupić bardzo tanie produkty rolne: ziemniaki, jaja i inne.

Używaj kart rabatowych

W większości sklepów są wydawane całkiem za darmo, a poza tym pozwalają oszczędzać na zakupach nawet do 20%.

Kupuj hurtowo

Zawsze potrzebna jest mąka, cukier, sól, makaron i przyprawy. Plus jest taki, że mają długi okres trwałości. Ponadto ceny w hurtowniach są z reguły niższe. Jeśli nie masz miejsca do przechowywania takich zakupów, zastanów się nad wspólnymi zakupami z przyjaciółmi.

Nie płać za nazwę

Zdarza się, że produkty znanej marki mają niższą jakość niż lokalne i mniej znane, a jednocześnie ich cena jest znacznie wyższa. To samo dotyczy drogich kolorowych opakowań — nie ma sensu za nie płacić. Nie zapominaj, że pokrojone, umyte oraz opakowane produkty są zawsze droższe.

Nie wydawaj pieniędzy na wodę w butelkach

Zaoszczędzisz sporą kwotę, jeśli zdecydujesz się kupić filtr do wody.

Idź do sklepu bez dzieci

Idź (jeśli to możliwe) do sklepu bez dzieci (dzieciom znacznie trudniej się odmawia niż radzi sobie z ich spontanicznymi pragnieniami).

Zachowaj paragony

Z ich pomocą możesz prowadzić budżet rodzinny. Ponadto, jeśli interesuje Cię jak oszczędzać pieniądze na jedzeniu, za pomocą paragonów możesz prześledzić, jakie zakupy robisz najczęściej, a zakupu jakich produktów możesz sobie łatwo odmówić w przyszłości.

Wziąć pożyczkę

Oszczędzanie w kuchni

Oszczędzamy w sklepie

Istnieje wiele mitów na temat jedzenia. Jeden z nich mówi, że zdrowa żywność nie może być tania. Czy specjaliści są z tym zgodni? Zdaniem ekspertów podstawowym czynnikiem wyboru jedzenia powinny być jego składniki, a nie marka producenta lub wygląd opakowania. Są też inne sekrety, o których opowiemy.

Dostosuj dietę

Na przykład —  wprowadź do menu mięso drobiowe zamiast znacznie droższych świeżych ryby. W miarę możliwości zamień składniki na tańsze (różowy łosoś zamiast pstrąga, ser adyg zamiast mozzarelli). Pamiętaj, że jeśli zastanawiasz się nad tym, jak oszczędzać na jedzeniu, przepisy powinny być jak najprostsze, a dania składać się z maksymalnie 5 składników.

Nie gotuj zbyt dużo

Gotując za dużo potraw lub w znacznej ilości zawsze ryzykujemy, że to, co przygotowaliśmy nie będzie zjedzone, a następnie trafi do kosza. Po co zatem wydawać niepotrzebnie pieniądze?! Warto gotować dokładnie tyle, ile możesz zjeść w jednym dniu.

Śledź strony kulinarne

Często pojawiają się na nich przepisy budżetowe. Zachowaj je dla siebie. Pomogą Ci stworzyć cotygodniowe menu oraz listę zakupów.

Używaj sezonowych warzyw i owoców

Sałatka ze świeżych pomidorów i ogórków zimą może kosztować prawie tyle, co w restauracji. O tej porze roku kapusta i marchew są znacznie tańsze. Zrób z nich sałatkę — będzie równie smaczna i zdrowa.

Gotuj sam

Chodzi o to, co możesz zrobić w domu. Na przykład kwas chlebowy lub chleb. Będą kosztować nawet 30% taniej niż w sklepie.

Przede wszystkim jedz łatwo psującą się żywność

Kupiliśmy jogurt, włożyliśmy go do lodówki i po 5 dniach, gdy sobie o nim przypomnieliśmy, okazało się, że termin jego spożycia jest przekroczony. W rezultacie do śmietnika trafia kilka złotych. Znajome? Aby nie znaleźć się w takiej sytuacji, naklej jasne naklejki na produkty łatwo psujące się — np.: „do czwartku”, „zjedz do końca tygodnia” itp.

Zastępuj

Zastąp drogie mięso tańszym (na przykład wieprzowinę i wołowinę — kurczakiem). Zamiast owsianki w torebkach, kupuj zwykłe płatki i gotuj tradycyjną owsiankę. A kawę rozpuszczalną zastęp kawą ziarnistą (może nie jest dużo tańsza, ale na pewno bardziej smaczna i zdrowsza). Ponadto, drogie herbaty zapakowane w torebki można zastąpić tańszymi rodzajami herbaty liściastej i poprawić jej smak za pomocą przypraw.

Stwórz menu

Teraz sprawdźmy czy naprawdę umiesz oszczędzać na jedzeniu? Zrób krótki test, a dowiesz się, czy wszystko robisz poprawnie oraz zobaczysz, na czym jeszcze możesz zaoszczędzić podczas kupowania produktów lub gotowania potraw.

 

Nawet jeśli wszystko robisz poprawnie, istnieją sposoby na dodatkowe oszczędzanie i jednym z nich jest sporządzenie menu.

Dobrym sposobem zaoszczędzenia pieniędzy jest stworzenie menu z 7-dniowym wyprzedzeniem. Jak w ten sposób zaoszczędzić na żywności? Dosyć prosto: tworzysz listę, idziesz do sklepu, kupujesz tylko niezbędne produkty, tym samym oszczędzając na wszystkim innym. Możesz różnicować dietę według własnego gustu, oraz dodawać swoje ulubione potrawy do tygodniowego menu. Planując tanie obiady na cały tydzień możesz oszczędzać od 100 zł tygodniowo, czyli około 5000 zł w skali rocznej!

Ważnym punktem w planowaniu jest zaplanowanie menu na tydzień, dzięki czemu będziesz mieć przejrzysty plan i rzadko będziesz wybierał się do sklepów. Dzięki temu będzie miał mniej okazji, aby wyjść poza budżet. Poniżej znajduje się przykładowy budżet i przydatne menu na tydzień:

Wziąć pożyczkę

Menu

Poniedziałek

Płatki owsiane z rodzynkami na śniadanie, żurek na lunch, risotto warzywne na obiad.

Wtorek

Rano - naleśniki z dżemem, po południu - sałatka warzywna i zapiekanka ziemniaczana, wieczorem - gryka z kotletami.

Środa

Śniadanie - naleśniki, lunch - makaron w marynarskim stylu i barszcz, na obiad - lekka sałatka z marchwi i kapusta duszona z mięsem.

Czwartek

Owsianka na mleku na śniadanie, sałatka z kraba i kapuśniak na lunch, gulasz warzywny na obiad, galaretka lub ciasto na deser.

Piątek

Kanapki z kiełbasą z rana, na obiad - zupa serowa i sałatka warzywna, kolacja - smażone ziemniaki z mięsem.

Sobota

Śniadanie - kasza manna, obiad - pierogi ręcznie robione, kolacja - ryż ze smażoną rybą.

Niedziela

Rano - jajecznica, dzień - zupa pomidorowa z uszkami, wieczór - bigos.

Wziąć pożyczkę

Menu

Menu na miesiąc, które pozwoli Ci oszczędzać na jedzeniu

Wszystko powyżej zaznaczone pozwala stwierdzić, że podstawą oszczędności na jedzeniu jest dokładne planowanie zarówno zakupów, jak i menu. Aby maksymalnie ułatwić życie naszym użytkownikom, opracowaliśmy 30-dniowe  menu. Jesteś zainteresowany?
Zostaw nam swój e-mail, a wyślemy Ci menu dla 2 osób, które pozwoli wydawać na jedzenie maksymalnie 100-140 zł w tygodniu, a jednocześnie odżywiać się zdrowo i w sposób zbilansowany. 

Jak widzisz, aby zaoszczędzić na jedzeniu, nie trzeba być pedantem. Każdy może stosować się do zaleceń z tego artykułu. Najważniejsze - nie bądź fanatyczny. Czasami możesz i powinieneś pozwolić sobie na coś smacznego lub ulubionego nie zastanawiając się nad kosztami takiego jedzenia.

Może znasz jeszcze jakieś opcje pozwalające oszczędzić na jedzeniu, o których nie wspomnieliśmy w naszym artykule? Obowiązkowo napisz o nich w komentarzu, by pomóc innym zaoszczędzić jeszcze więcej pieniędzy!

Wziąć pożyczkę

Kwota

Okres

dni

Pożyczasz
0.00
Prowizja
0.00
Odsetki
0.00
Do spłaty
0.00
RRSO
0.00%
Dzień spłaty
0
*Prowizja 0% dotyczy tylko pierwszej pożyczki w kwocie do 6000 zł oraz pozytywnej oceny zdolności kredytowej klienta.
Podobne artykuły: