Główna > Finanse > Sekrety oszczędzania > Jak zwrócić towar do sklepu

Jak zwrócić towar do sklepu

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o swoich prawach konsumenta
03.07.2019
148
Czas czytania -
4 min.

Decydując się na zakup towaru w sklepie stacjonarnym lub internetowym, stajesz się uczestnikiem relacji regulowanych przez Ustawę o prawach konsumenta, która kilka lat temu zmieniła okres zwrotu zakupionych towarów z 10 dni do aż 14 dni. Jednak czy we wszystkich sytuacjach mamy prawo do takiej czynności? Jeśli tak, to na jakich zasadach?

Jakie prawa posiada konsument?

Jakie prawa posiada konsument

Prawo do zwrotu towaru mamy w tym przypadku, gdy dokonamy zakupu bezpośrednio od przedsiębiorcy. Prawo do zwrotu uzyskujemy, gdy zakup towarów odbywa się na odległość, na przykład w sklepie internetowym lub przez telefon, jak również poza lokalem (na przykład, kiedy sprzedawca przychodzi do nas do domu). Pieniędzy na takie zakupy uzyskasz, sięgając po pożyczkę bez zaświadczeń. Jeśli jednak kupimy towar bezpośrednio w lokalu, prawo do zwrotu uzyskamy tylko w tym przypadku, jeśli jest to zapisane w polityce konsumenckiej firmy. Zatem takie decyzje są wyłącznie dobrą wolą przedsiębiorcy.

Pokwitowanie sprzedaży to nie tylko element mechanizmu kontroli państwa nad płaceniem podatków przez przedsiębiorcę, ale także właściwy nawyk konsumencki, który pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze i nerwy. Jeśli nie będziesz brać paragonów, nie będziesz również miał żadnych szans na zwrot towaru do sklepu.

Wiadomo, że zasady prawa są ustalane tak, że można je interpretować na różne sposoby. W oparciu o kontekst jednego zdania, sprzedawca może zniekształcić znaczenie przepisów (norm) prawa na własną korzyść. I o tym również warto pamiętać.

Zgodnie z prawem, kalkulacja przy zwrocie towaru odbywa się na podstawie jego wartości w momencie zakupu. Zgodnie z ogólną zasadą, pieniądze muszą zostać zwrócone natychmiast (w dniu rozwiązania umowy). Jeśli jednak okaże się, że sklep jest kiepski i nie jest w stanie zwrócić pieniędzy w dniu rozwiązania umowy, to zgodnie z prawem pieniądze muszą zostać zwrócone nie później niż siedem dni po dokonaniu zwrotu.

Pamiętaj też, że jeśli po zwrocie towar wymaga wyczyszczenia lub naprawienia, sprzedawca ma prawo odliczyć te koszty od zwracanych klientom.

Wziąć pożyczkę

Jak zwrócić towar w sklepie?

Jak zwrócić towar w sklepie

Zdarza się, że kupujesz buty, przynosisz je do domu, ubierasz ponownie i widzisz, że jednak Ci nie pasują, a ponadto mąż (żona) krytykują zakup?

Zdejmij buty i włóż z powrotem do pudełka! Wymiana lub zwrot towaru dobrej jakości możliwe są tylko wtedy, gdy nie został on użyty i jeśli jego prezentacja (w tym plomby, etykiety) i inne właściwości konsumenckie zostały zachowane.

14 dni — tyle prawo daje kupującemu na zwrot towarów dobrej jakości. Nawet jeśli kupiłeś ich na wyprzedażach (w tym artykule przeczytasz więcej na temat największych wyprzedaży w Polsce w 2019 roku). Dalsze zwroty są możliwe tylko w ramach gwarancji. Nawiasem mówiąc, czasami sprzedawcy mylą ten okres z okresem gwarancji, w którym można zwrócić wadliwy przedmiot. Niekiedy robi się to celowo, aby „wypłukać” niepewnych nabywców. Ale ponieważ czytasz ten artykuł, możesz uważać się za konsumenta świadomego swoich praw.

Są jednak niektóre sklepy, które prowadzą swoją politykę w taki sposób, że oferują klientowi zwrot towaru z jakiegokolwiek powodu. Wynika to jednak nie z zasad prawa, a wyłącznie z dobrej woli sprzedawcy.

Odstępując od umowy kupna-sprzedaży powinniśmy pamiętać, że mamy na to 14 dni od momentu, kiedy towar został nam dostarczony. Zwrot towaru dla klienta w takiej sytuacji jest zupełnie darmowy, tak samo jak koszt wysyłki towaru i ewentualnie inne poniesione przez niego koszty. Jako klienci możemy jednak wybrać wyłącznie najtańszą opcję dostawy towaru do sprzedawcy (a wiąże się to też z dłuższym okresem takiej dostawy). Można więc mówić, że dokonanie zakupów przez Internet jest nie tylko tanim, ale i zdecydowanie bardzo wygodnym rozwiązaniem.

Zwrot towaru jest również możliwy w sytuacji, kiedy klient zaobserwuje, że jest on niezgodny z umową.

Wziąć pożyczkę

Bonus: jak gwarantowanie zwrócić towar?

Jak gwarantowanie zwrócić towar

Jak zatem w sposób gwarantowany mieć możliwość zwrotu towarów do sklepu? Nie ma w tym nic skomplikowanego — wystarczy dokonywać wszystkich zakupów przez Internet, nawet w tym przypadku, jeśli sprzedawca ma sklep stacjonarny. Takie rozwiązanie jest naprawdę bardzo dobre, gdyż nie trzeba wtedy płacić za rzeczy, które z jakiegokolwiek powodu okażą się dla nas nieodpowiednimi. Jest to zatem jeszcze jeden sposób na oszczędzanie pieniędzy.

Wziąć pożyczkę

Jak zwrócić towar bez wyjaśnienia przyczyn?

Jeśli chodzi o zwrot towarów, najbardziej opłaca się robienie zakupów przez Internet, gdyż w takim przypadku mamy możliwość w ciągu 2 tygodni (czyli 14 dni) zwrócić towar, nie podając informacji o tym, z jakiego powodu to robimy. W przypadku sklepu stacjonarnego nie będziemy mieli prawa zwrócenia towaru tylko i wyłącznie z tego powodu, że się rozmyśliliśmy. Ponadto, zakupy przez Internet dokonasz w każdym dniu tygodnia. Natomiast informacje o niedzielach handlowych w Polsce w 2019 roku znajdziesz w tym artykule.

Towary, których nie da się zwrócić do sklepu

Towary, których nie da się zwrócić do sklepu

Istnieją też towary, których nie można zwrócić do sklepu. Oto lista podstawowych rzeczy, których zwrot będzie niemożliwy:

  • Wykonane w pełni usługi;
  • Rzeczy, które zostały wyprodukowane na nasze indywidualne zlecenie, jak na przykład suknia ślubna;
  • Szybko psujące się towary lub towary z bardzo krótkim terminem przydatności (przede wszystkim — produkty żywieniowe);
  • Rzeczy, które po wyjęciu z opakowania tracą swoje funkcje (na przykład soczewki kontaktowe);
  • Rzeczy, które po zakupie od razu zostają połączone z innymi rzeczami — na przykład olej silnikowy, który na stacji paliw od razu zostaje wlany do samochodu;
  • Napoje alkoholowe;
  • Prasa, nagrania wizualne i dźwiękowe oraz treści o charakterze cyfrowym.

Wziąć pożyczkę

Lista kontrolna dla tych, którzy chcą szybko zwrócić towar

Lista kontrolna dla tych, którzy chcą szybko zwrócić towar

Polskie prawo znacznie ułatwia życie kupującym, pozwalając im zwracać towar do sklepów stacjonarnych i internetowych. Jeśli w przypadku sklepów stacjonarnych zwrot jest przede wszystkim decyzją sprzedawcy i najczęściej dokonuje się go w przypadku rzeczy wadliwych, kupując przez Internet można dość łatwo zwrócić wszystkie nieodpowiednie towary.

Wziąć pożyczkę

Kwota

Okres

dni

Pożyczasz
0.00
Prowizja
0.00
Odsetki
0.00
Do spłaty
0.00
RRSO
0.00%
Dzień spłaty
0
*Prowizja 0% dotyczy tylko pierwszej pożyczki w kwocie do 6000 zł oraz pozytywnej oceny zdolności kredytowej klienta.
Podobne artykuły: