Google Pay czy Apple Pay – którą usługę wybrać i jak z niej korzystać?
Jak dokonywać płatności przez Google Pay i Apple Pay? Jaki system najlepiej wybrać? Czy taka opcja płatnicza jest w pełni bezpieczna dla użytkowników?Każda kolejna generacja smartfonów dostarcza użytkownikom coraz nowszych i lepszych rozwiązań. Jeszcze 5 lat temu nie można było sobie wyobrazić, że zwykłe karty płatnicze zamienimy na telefony. Teraz jest to możliwe dzięki nowoczesnym aplikacjom mobilnym, a także rozszerzonym funkcjom samych urządzeń.
Każdy współczesny człowiek traktuje smartfon jako bardzo osobistą rzecz – w smartfonie przechowujemy wszystkie mniej lub bardziej ważne informacje, zawiera on nasze dane osobowe. Nikomu nie zostawiamy naszego telefonu, a ponadto ustalamy kody bezpieczeństwa, a nawet weryfikację odcisków palców. Niewątpliwie aplikacje mobilne, pozwalające dokonywać płatności prosto z telefonu, bez potrzeby okazywania karty czy potwierdzających tożsamość dokumentów, w znacznym stopniu przekładają się na wygodę podczas dokonywania codziennych zakupów – zarówno tych drobnych, jak i większych.
Jeżeli masz wątpliwości odnośnie do tego, czy warto i przede wszystkim, czy bezpieczne jest korzystanie z Google lub Apple Pay – dowiedz się więcej na temat tych aplikacji oraz sposobu ich działania, żeby samodzielnie podjąć decyzję.
Nie wiesz, w którym banku założyć kartę kredytową? Sprawdź najnowszy ranking kart kredytowych i dowiedź się, na co trzeba zwrócić uwagę, żeby wybrać najlepszą dla siebie.
Co to jest Google i Apple Pay?
Czym dokładnie jest Google Pay i Apple Pay oraz jakie są pomiędzy nimi różnice? Zarówno Google, jak i Apple Pay, jest systemem płatności mobilnych dokonywanych zbliżeniowo z telefonu. W ten sposób użytkownicy Apple Pay i Google Pay mogą płacić za zakupy w dowolnym sklepie stacjonarnym, po prostu zbliżając swoje urządzenie z uruchomionym systemem płatności do terminalu płatniczego. Proces płatności przebiega bardzo szybko, trwa dosłownie kilka sekund. W niektórych przypadkach (szczególnie podczas drobnych zakupów) nie jest wymagane nawet odblokowanie telefonu – zależy to od indywidualnych ustawień użytkownika i ograniczeń dotyczących kwoty płatności.
Jak widać – jest to dosyć wygodne rozwiązanie, z którego można korzystać na co dzień lub w sytuacji, kiedy zostawiłeś w domu portfel, a nie masz pod ręką gotówki bądź zapomniałeś kodu PIN do swojej karty płatniczej. Systemy Google i Apple Pay nie mają żadnych ograniczeń w zakresie maksymalnej kwoty płatności, nie wymagają logowania się do systemu za każdym razem, gdy chcesz skorzystać z usług (tak jak w przypadku płatności BLIKiem).
Jak działa Google Pay i Apple Pay?
Systemy te działają za pomocą specjalnych aplikacji mobilnych, dostosowanych do oprogramowania urządzenia, a także dzięki technologii NFC. Oba systemy są bardzo intuicyjne i przyjazne dla użytkowników. Żeby zacząć z nich korzystać, wystarczy dokonać kilku prostych działań:
- pobrać i zainstalować aplikację Google Pay lub Apple Pay na swoje urządzenie;
- przejść autoryzację na swoim koncie Google lub poprzez Apple ID;
- dodać kartę płatniczą w sekcji „Karty”, podając jej numer i kod CVC/CVV;
- system zweryfikuje właściciela karty, przesyłając kod sms-em lub przez aplikację bankowości mobilnej;
- włączyć funkcję NFC w swoim smartfonie.
Po dokonaniu tych wszystkich kroków użytkownik może korzystać z opcji płatności mobilnych w dowolnym sklepie, przybliżając swój smartfon do terminalu płatniczego z funkcją płatności zbliżeniowych. Ponadto płatności za pośrednictwem Google i Apple Pay można również dokonywać w trybie online (na przykład w sklepach internetowych) – ten proces jest znacznie szybszy w porównaniu do tradycyjnych przelewów i wpisywania danych karty płatniczej.
Jak widać proces uruchamiania systemów płatności mobilnych Google Pay i Apple Pay niczym się nie różni od standardowego procesu instalacji aplikacji mobilnych i zajmie użytkownikowi dosłownie parę minut.
Aplikacje są całkowicie darmowe – można je pobrać w Google Play i Apple Store. Ponadto ich instalacja w żaden sposób nie wpływa na pracę urządzenia, po zainstalowaniu można z niego korzystać jak zwykle. Należy jednak pamiętać, że odtąd smartfon jest swego rodzaju kartą płatniczą. Pozostawienie go w miejscu publicznym lub wręcz zagubienie może mieć zatem jeszcze gorsze konsekwencje niż wcześniej. W takich nieprzyjemnych przypadkach należy niezwłocznie skontaktować się z działem obsługi klientów swojego banku i zgłosić zagubienie karty płatniczej, a także poprosić o jej zablokowanie.
Czytaj również: Wybieramy konto bankowe. TOP najlepszych rachunków dla młodych, dzieci, firm i dla dwojga
Aplikacja Google Pay
Aplikacja Google Pay jest dostępna w sklepie internetowym z aplikacjami Google. Jak już wspominaliśmy wcześniej, użytkownicy mogą ją pobrać i zainstalować całkowicie za darmo, nie ponosząc ani jednorazowej opłaty, ani regularnych opłat za korzystanie z systemu płatności mobilnych.
Każdy użytkownik może dodać do swojego profilu nieograniczoną liczbę kart płatniczych, w tym debetowych i kredytowych. Tylko jedna karta może być natomiast ustalona jako domyślna – z tej karty są pobierane pieniądze w trakcie dokonywania płatności zbliżeniowych lub online. Domyślną kartę można zmienić w dowolnej chwili na każdą inną (dodaną wcześniej do aplikacji).
Oprócz podstawowej funkcji dokonywania płatności mobilnych, użytkownicy Google Pay mają również dostęp do opcji dodatkowych w postaci:
- możliwości dodawania do aplikacji kart lojalnościowych różnych sklepów;
- opcji przechowywania kart podarunkowych, ofert specjalnych, biletów na wydarzenia oraz biletów transportu publicznego;
- możliwości przeglądania historii płatności dla każdej odrębnej karty płatniczej;
- opcji odbierania lub wygenerowania prośby o pieniądze;
- wysyłania i otrzymywania środków za pośrednictwem własnego konta Google.
Aplikacja Apple Pay
Podobnie jak w przypadku Google Pay – korzystanie z aplikacji Apple Pay nie wymaga żadnych opłat. Użytkownicy mogą pobierać aplikację swobodnie na każde swoje urządzenie, by aktywować usługę płatności mobilnych. W przypadku korzystania z usługi na kilku różnych urządzeniach (na przykład dwóch smartfonach lub smartfonie i zegarku), należy zainstalować aplikację i dodać pożądane karty płatnicze na każdym z nich. Na wszystkich nowych urządzeniach Apple – zaczynając od zegarków serii 3 i iPhone'ów 8 – istnieje możliwość dodawania maksymalnie 12 kart płatniczych. Wszystkie starsze urządzenia z nieaktualną wersją oprogramowania sprzętowego obsługują maksymalnie 8 kart płatniczych.
Żeby przechowywać na swoim smartfonie karty lojalnościowe, kupony rabatowe, a także wszystkie rodzaje biletów z kodem kreskowym, Apple proponuje instalację dodatkowej aplikacji Wallet, co pozwala automatyzować płatności mobilne wraz z wykorzystaniem kart lojalnościowych i innych bonusów.
Korzystasz z usług bankowych i chcesz wiedzieć więcej o bankowości w Polsce? Zamierzasz zaciągnąć kredyt w banku? Przeczytaj więcej przydatnych artykułów na ten temat.
Które urządzenia wspierają Google Pay, a które Apple Pay
Oczywisty jest fakt, że usługi Google Pay i Apple Pay – a raczej aplikacje mobilne, które pozwalają z nich korzystać – są przeznaczone dla urządzeń mobilnych z różnym oprogramowaniem sprzętowym.
Otóż z Apple Pay mogą korzystać tylko i wyłącznie użytkownicy urządzeń firmy Apple z oprogramowaniem iOS – włączając w to wszystkie tablety, smartfony i zegarki. Aplikację Apple Pay można zainstalować tylko na urządzeniach Apple, pobierając ją z Apple store. Można zatem stwierdzić, że jest to swego rodzaju usługa firmowa, dostępna tylko dla określonego kręgu klientów tej firmy. Podsumowując; podstawowe wymagania wobec użytkowników usługi Apple Pay to:
- po pierwsze urządzenie firmy Apple;
- po drugie aktualna wersja oprogramowania sprzętowego iOS.
Jeżeli zaś chodzi o usługę Google Pay, to sytuacja wygląda nieco inaczej. Początkowo ta usługa była znana pod nazwą Android Pay. Rzeczywiście – przeważająca liczba obsługujących tę funkcję urządzeń działa na systemie operacyjnym Android, niezależnie od tego, jakiej marki jest to urządzenie (Samsung, Meizu, Huawei etc.), zasady korzystania i konfigurowania usługi są identyczne dla wszystkich urządzeń. Ponadto użytkownicy Google Pay mogą stosować tę opcję z poziomu inteligentnych zegarków z funkcją NFC.
Google Pay banki, wspierające usługę?
Kiedy usługa Google Pay weszła na polski rynek w 2016 roku, początkowo była wspierana tylko przez Alior Bank. Teraz Google Pay jest jedną z najpopularniejszych metod płatności mobilnych. Klienci dosłownie wszystkich polskich banków mogą bez najmniejszego problemu dodać swoją kartę płatniczą do profilu w Google Pay, żeby dokonywać szybkich i wygodnych płatności zbliżeniowych na co dzień. Wśród instytucji bankowych, które od dłuższego czasu wspierają usługę Google Pay, można wymienić następujące:
- Alior Bank,
- Eurobank,
- T-Mobile Usługi Bankowe,
- BZ WBK,
- mBank,
- Nest Bank,
- Orange Finanse,
- BGŻ BNP Paribas,
- Sodexo,
- Getin Bank,
- Edenred,
- Plus Bank,
- Citi Handlowy,
- ING,
- DiPocket,
- Raiffeisen Polbank.
Apple Pay – klienci których banków mogą korzystać?
Usługa Apple Pay pojawiła się na polskim rynku stosunkowo niedawno, a przynajmniej kilka lat później niż Google Pay. Tym samym lista banków, które udostępniają takie rozwiązanie płatności mobilnych, jest znacznie krótsza i wygląda następująco:
- BZ WBK,
- Pekao,
- mBank,
- BGŻ BNP Paribas,
- Alior Bank,
- T-Mobile Usługi Bankowe,
- Raiffeisen Polbank,
- Nest Bank,
- Getin Bank.
W najbliższym czasie do grona tych instytucji bankowych dołączy również PKO Bank Polski.
Apple i Google Pay – bezpieczeństwo finansowe klientów
Zarówno Aplikacja Google Pay, jak i Apple Pay zapewniają swoim użytkownikom pełne bezpieczeństwo finansowe, a korzystanie z tych metod płatności nie wiąże się z żadnym ryzykiem. Wszystkie dane użytkowników – zarówno osobiste, jak i bankowe – są bowiem chronione przez zautomatyzowane systemy elektroniczne, a więc płacenie przez Apple czy Google Pay jest znacznie bezpieczniejsze niż przy użyciu tradycyjnej karty płatniczej, kiedy każdy może zobaczyć jej numer, kod CVC/CVV, PIN i inne dane. Używając aplikacji mobilnej wystarczy odblokować i przybliżyć swój smartfon do terminalu – ani kasjer sprzedawca, ani inni klienci sklepu nie zobaczą żadnych informacji bankowych i osobistych.
Jedynym ryzykiem, o którym należy pamiętać, jest możliwość zgubienia smartfona z włączoną funkcją Google lub Apple Pay. Procedura postępowania powinna wówczas wyglądać tak samo, jak w przypadku zgubienia tradycyjnej bezdotykowej karty płatniczej.
Okres
dni