Ile zarabia pilot samolotu i jak nim zostać? Jaka licencja uprawnia do pilotowania samolotu?
Jesteś ciekaw, jakie są wymagania, aby zostać pilotem samolotu? Ile wynoszą i od czego zależą zarobki pilota? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi.Zastanawiałeś się kiedyś, jak zostać pilotem? Z całą pewnością domyślasz się, że aby nim zostać, trzeba poświęcić dużo czasu i pieniędzy. Zdobycie odpowiednich uprawnień jest bardzo kosztowne i wiążę się z ogromną ilością nauki.
Jednak praca pilota, zdecydowanie jest tego warta, to wymarzony zawód wielu ludzi i jedno z najciekawszych zawodowych zajęć. Uroki tej pracy to wysokie zarobki, częste podróże, i imponujące widoki z miejsca pracy, które znajduje się dosłownie w chmurach. Chcesz dowiedzieć się, jak zostać pilotem samolotów? Jak wygląda droga do kokpitu i od czego zacząć? Koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Kim jest pilot?
Pilot to osoba uprawniona do kierowania statkiem powietrznym. Pilot nie steruje wyłącznie samolotem, może wznosić się w powietrze również balonem, śmigłowcem, szybowcem czy inną maszyną latającą. Pilot może zajmować stanowisko kapitana tj. pilot-dowódca, który ma prawną władzę nad statkiem powietrznym lub pierwszego oficera, który jest drugi pod względem rangi statku powietrznego. Najważniejsze zadanie osoby pilotującej samolot to zapewnienie bezpiecznej podróży sobie i pasażerom z punktu A do punktu B. Zawodowo można być pilotem maszyn pasażerskich, wojskowych czy sportowych.
Czytaj również: Ile zarabia fryzjer i od czego zależą jego zarobki?
Jak zostać pilotem?
Jeśli chcesz zostać pilotem, na początek musisz zdobyć odpowiednie licencje. W zależności od tego, czym w przyszłości będziesz chciał latać, rozróżniamy kilka, a nawet kilkanaście różnych licencji. Są to między innymi licencję na pilota szybowcowego, samolotowego turystycznego PPL(A), zawodowego CPL(A) czy pilota liniowego ATPL(A). Jeśli więc dalej zastanawiasz się, jak zostać pilotem samolotów, to dobrze trafiłeś. Zapoznaj się z drogą kandydata, który chce samodzielnie usiąść za sterami tej potężnej maszyny. Szkolenie lotnicze jest bardzo długotrwałym procesem składającym się z wielu szkoleń teoretycznym i praktycznym. Pierwszym etapem szkolenia jest obowiązkowa dla każdego, kto chce latać - licencja turystyczna. Kolejne etapy dobierane są w zależności od tego, czy chcemy latać turystycznie, czy zawodowo.
Zawód pilota jest niezwykle odpowiedzialny, wobec tego pilot powinien mieć odpowiednie predyspozycje zdrowotne. Aby zacząć przygodę z lataniem, należy pozytywnie przejść badania lekarskie, które mają na celu stwierdzenie braku jakichkolwiek przeciwwskazań uniemożliwiających pracę na tym stanowisku.
Badania lekarskie składają się z:
- EKG
- badanie słuchu takie jak audiogram i tympanometria
- spirometria
- badanie laryngologiczne
- badanie neurologiczne
- badanie okulistyczne
- badanie ogólne przez lekarza orzecznika
Przykładowe przeciwwskazania do wykonywania zawodu to:
- astma,
- problem z koordynacją ruchową,
- jaskra, daltonizm,
- choroby układu krążenia,
- choroby psychiczne,
- skrzywiona przegroda nosowa.
Pilot nie może cierpieć na choroby przewlekłe typu: cukrzyca, choroby serca, choroby psychiczne, uzależnienia. Spokojnie można latać w okularach i soczewkach kontaktowych, nawet przy wadach od -6 do +5 dioptrii. Wykluczona jest jaskra, znaczny daltonizm i brak widzenia przestrzennego.
Czytaj więcej artykułów z kategorii zarobki.
Jakie są wymagania, aby zostać pilotem?
Pilotem samolotów nie zostaje się z przypadku, zostanie pilotem, powinno być spełnieniem marzeń. Ponieważ aby zdobyć licencję, trzeba poświęcić dużo czasu, wysiłku intelektualnego i nakładów finansowych. Osoba, która marzy o zawodzie pilota, powinna być zrównoważona, rozsądna, opanowana, cierpliwa i odporna na stres, która w sytuacji kryzysowej potrafi zachować zimną krew. W pracy pilota istotna jest spostrzegawczość, ważne, aby pilot miał podzielność uwagi oraz potrafił być skoncentrowanym przez wiele godzin.
Zdobycie licencji na pilota samolotu nie jest łatwe. Aby rozpocząć pilotowanie samolotów, trzeba przejść wszystkie potrzebne szkolenia.
Podstawowe wymagania, aby zacząć szkolenie:
- minimalny wiek do rozpoczęcia szkolenia to ukończone 16 lat
- ukończone co najmniej 2 klasy gimnazjum lub szkoły równorzędnej
- znajomość języka angielskiego w stopniu komunikatywnym
- podstawowa wiedza z zakresu nauk ścisłych
- orzeczenie lotniczo-lekarskie I lub II stopnia w zależności od rodzaju licencji
Rodzaje licencji uprawniających do pilotowania samolotu
Licencje wydawane są na dany rodzaj statku powietrznego: samoloty (A), śmigłowce (H), sterowce (AS), wiatrakowce (AG) oznaczane jako np. PPL(A), CPL(H)
W lotnictwie cywilnym wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje licencji:
- PPL - Private Pilot License (Licencja Pilota Turystycznego)
- CPL - Commercial Pilot License (Licencja Pilota Zawodowego)
- ATPL - Airline Transport Pilot License (Licencja Pilota Liniowego)
- PPL(A) – to podstawowa licencja turystyczna, która umożliwia latanie rekreacyjne w dobrych warunkach atmosferycznych, wyklucza zarobkowe przewożenie pasażerów.
Aby uzyskać licencję PPL(A), należy:
- mieć ukończone 17 lat,
- ukończoną szkołę podstawową,
- odbyć ponad 100 godzin szkoleń teoretycznych,
- 45 godzin praktycznych czyli lotów,
- zdać egzaminy.
PPL(A) to najprostsza licencja, jaką można uzyskać w lotnictwie cywilnym. Koszt tej licencji to około 20-35 tysięcy złotych.
Jednak musisz pamiętać, że cena samego kursu to nie wszystko. Trzeba doliczyć do tego m.in.: zakup książek, opłaty do Urzędu Lotnictwa Cywilnego czy akcesoria niezbędne dla pilota. Jeśli marzysz o karierze pilota, ale brakuje Ci środków — Szybka Gotówka z chęcią pomoże w realizacji Twoich marzeń.
- CPL(A) – to licencja pilota zawodowego, uprawniająca do zarobkowego pilotowania samolotów. To druga licencja w kolejności po uzyskaniu licencji turystycznej. Pozwala na pilotowanie samolotu o masie do 5,7 tony z 9 pasażerami. Takie uprawnienia umożliwiają, zostanie pierwszym oficerem tj. drugim pilotem, większego samolotu pasażerskiego np. Boeinga.
Wymagania do kursu przygotowawczego:
- co najmniej 150 godzin nalotu ogólnego,
- co najmniej 70 godzin nalotu dowódczego,
- pozytywny wynik badania lotniczo-lekarskiego I klasy.
Podczas kursu trzeba odbyć 250 godzin szkolenia teoretycznego i minimum 25 godzin lotów.
Wydanie licencji jest możliwe dopiero po:
- ukończeniu kursu CPL(A) oraz zdanie egzaminów w ULC,
- 200 godzinach nalotu ogólnego,
- 100 godzinach nalotu jako dowódca,
- przynajmniej 5 godzinach nalotu w nocy,
- jednym przelocie o długości 300 mil morskich z dwoma lądowaniami na różnych lotniskach.
Koszt licencji CPL(A) to kolejne 20-30 tys. złotych. Zdobycie tej licencji otwiera drzwi do kariery pilota, to dzięki niej można zdobyć pierwszą pracę i rozpocząć szkolenie przygotowujące do uzyskania następnej licencji.
- ATPL – to najwyższy rodzaj licencji, jaką może uzyskać pilot samolotu cywilnego. To ostatni etap w zdobywaniu licencji w lotnictwie cywilnym. Umożliwia zostanie pierwszym pilotem w maszynach o masie powyżej 5,7 tony i przewóz powyżej 9 pasażerów. Taka licencja uprawnia do pilotowania samolotów liniowych, czyli dzięki tej licencji można latać komercyjnie w dużych samolotach pasażerskich.
Aby przystąpić do kursu ATPL konieczne jest posiadanie licencji turystycznej oraz przygotowanie teoretyczne w ilości 650 godzin. W trakcie zdobywania tej licencji zdobywa się:
- szkolenie do lotów nocnych z widocznością,
- szkolenie do lotów według wskazań przyrządów,
- szkolenia w kabinie treningowej,
- szkolenia w samolocie,
- uprawnienia do latania samolotami wielosilnikowymi.
Zapewne zadajecie sobie pytanie — ile to kosztuje? Otóż na to pytanie już nie tak łatwo odpowiedzieć, na koszt tej licencji składa się wiele kursów, szkoleń oraz mnóstwo godzin lotów — w związku z tym kwota końcowa zależy od tego, czy masz już zrobioną jakąś licencję. Jeżeli szkolenie na pilota zaczynasz od zera — musisz liczyć się z koniecznością poniesienia wydatków w kwocie około 200 tys. zł.
Czy warto być pilotem samolotu? Zalety i wady tego zawodu.
Na karierę pilota decydują się ludzie, dla których latanie jest marzeniem. Spełnienie upragnionego celu w tym przypadku nie mogłoby być możliwe bez miłości do latania. Praca w kabinie, gdzie pilot spędza większość czasu pracy, jest w pewnym stopniu szkodliwa, aczkolwiek widoki z biura są w pewnym stopniu rekompensatą. Współczesne samoloty są doskonale wyposażone i dostosowane do potrzeb załogi, ale nadal jest to jeden z bardziej stresujących zawodów. Praca pilota jest ciężka i stresująca, często wymaga gotowości do pracy zmianowej oraz długich pobytów poza domem.
ZALETY |
WADY |
podróże |
praca zmianowa, w weekendy i święta |
wysoka pensja |
konieczność długich pobytów poza domem |
duży prestiż społeczny |
długi czas spędzany w pozycji siedzącej |
praca w zawodzie elitarnym |
stres związany z dużą odpowiedzialnością |
możliwość realizowania swojej pasji |
trudny i kosztowny proces uzyskania licencji. |
Ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego?
Zarobki pilotów w Polsce i za granicą.
Jesteś ciekaw, ile można zarobić w zawodzie pilota? Zadajesz sobie czasem pytanie, ile można zarobić, pilotując samolot? Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na pytania, ile można zarobić w konkretnej firmie lotniczej. Sprawdź, gdzie najbardziej opłaca się pracować!
Ile zarabia pilot LOT?
W Polskich Liniach Lotniczych LOT najwięcej zarabiają piloci Boeinga 787 Dreamliner. Zarobki kapitana to około 30 tys. złotych, a pensja pierwszego oficera to około 20 tys. złotych. Natomiast kapitan Boeinga 737 zarabia około 23 tys. złotych, a drugi pilot około 15 tys. złotych.
Ile zarabia pilot WizzAir?
Pilot WizzAir zarabia 15 – 20 tys. złotych.
Ile zarabia pilot Ryanair?
Kapitan Ryanair otrzymuję pensję w wysokości 13 tys. euro ( około 60 tys. złotych).
Ile zarabia pilot Lufthansy?
Pilotując samoloty Lufthansy można zarobić od 25 do 80 tys. złotych.
Ile można zarobić pilotując samolot z Chin?
Linie Sichuan Airline i Qingda Airlines oferują swoim pilotom 25 tys. dolarów miesięcznie (około 100 tys. złotych).
Zarobki pilotów robią wrażenie, jednak jak widać, rozpiętość kwot wynagrodzenia jest spora. Różnią się one w zależności od stopnia, doświadczenia pilota, zamożności linii lotniczych czy też modelu pilotowanego samolotu. Tak więc na pytanie, ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego, można odpowiedzieć: od 15 do nawet 100 tys. złotych.
Jak widzicie, droga do zostania pilotem zawodowym nie jest prosta. Zawód ten należy do zawodów prestiżowych i wiele osób marzy o tym, aby wybrać taką ścieżkę kariery. Kiedy już uda nam się zdobyć konieczną licencję, a następnie znaleźć pracę w zawodzie pilota, to pieniądze, które będą naszym wynagrodzeniem, są w znacznym stopniu powyżej średniej. Jeśli po przeczytaniu artykułu dalej chcesz spełnić swoje marzenie i zacząć przygodę z lotnictwem, a aktualnie masz problemy finansowe, zachęcamy do zapoznania się z ofertą Szybka Gotówka.
Okres
dni