Główna > Finanse > Sekrety oszczędzania > Lakierowanie samochodu – kiedy jest rzeczywiście konieczne i ile to kosztuje?

Lakierowanie samochodu – kiedy jest rzeczywiście konieczne i ile to kosztuje?

Czas czytania 3 min.

Idealnie gładki i lśniący lakier to jeden z największych atutów samochodu. Po stanie nadwozia można poznać wiek auta, a także czy jego właściciel o niego dba. Niestety z czasem powłoka lakiernicza ulega naturalnemu zużyciu – matowieje, a na jej powierzchni pojawiają się mniejsze i większe zarysowania oraz odpryski. Bywa też, że uszkodzenia lakieru powstają w wyniku szkód parkingowych, kolizji lub np. po gradobiciu. Warto zastanowić, czy w takich wypadkach zawsze konieczne jest lakierowanie samochodu, czy może są inne metody poprawienia jego wyglądu.

Lakierowanie samochodu to ostateczność?

Całkowita lub częściowa wymiana powłoki lakierniczej uznawana jest za poważną naprawę auta i ingerencję w jego oryginalne powłoki ochronne i antykorozyjne, dlatego zwykle obniża wartość samochodu. Z tego względu lakierowanie nadwozia zwykle stosuje się przy okazji usuwania wgnieceń i napraw blacharskich po wypadkach i kolizjach, gdy nie ma innej możliwości naprawy uszkodzeń.

Jak przebiega proces wymiany lakieru na samochodzie? W zależności od rodzaju uszkodzeń, albo lakieruje się wyłącznie wybrane elementy karoserii po ich uprzednim demontażu, albo wymienia się całą powłokę lakierniczą nadwozia. W każdym przypadku konieczne jest najpierw usunięcie starej powłoki lakierniczej za pomocą papieru ściernego i urządzeń szlifierskich (niekiedy trzeba również usunąć warstwę podkładu, jeśli ta również uległa uszkodzeniu). Kolejnym krokiem jest dokładne umycie nadwozia (lub jego części) oraz odtłuszczenie jego powierzchni. Po wyschnięciu elementy blachy pokrywa się nową warstwą podkładu i dopiero potem nowym lakierem – najpierw lakierem bazowym, a po jego wyschnięciu dodatkowo lakierem bezbarwnym. Ostatnim etapem lakierowania samochodu lub jego części jest polerowanie, mające nadać nowej powłoce idealną gładkość.

Ile kosztuje lakierowanie samochodu lub jego części? Jeśli chodzi o lakierowanie samochodu cena usługi zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od tego, czy lakierowane było całe nadwozie czy tylko jego elementy. Za wymianę lakieru na fragmencie karoserii trzeba zapłacić od kilkuset do około 1000 zł, natomiast koszt lakierowania całego auta może wynieść kilka tysięcy złotych. Niestety na lakierowaniu nie warto oszczędzać. Niewłaściwie przeprowadzony proces wymiany powłoki lakierniczej może skutkować poważnymi wadami lakierniczymi, których usunięcie będzie wymagało dodatkowych nakładów pieniężnych lub znacznie obniży wartość auta (nie mówiąc o jego wyglądzie). Do najczęstszych wad lakierniczych zalicza się m.in.:

  • plamy wodne na lakierze
  • efekt skórki pomarańczowej
  • łuszczenie lub podnoszenie się lakieru
  • ślady po szlifowaniu.

Lakierowanie jest niezwykle trudną sztuką wymagającą doświadczenia, precyzji i dobrego sprzętu, dlatego usługę najlepiej zlecić profesjonalistom i zapłacić za nią odpowiednią cenę.

Alternatywne metody naprawy powłoki lakierniczej

Alternatywne metody naprawy

Na szczęście wymiana powłoki lakierniczej auta nie zawsze jest konieczna. Dzisiaj istnieje wiele nowoczesnych metod, dzięki którym można usunąć uszkodzenia lakieru bez jego zdzierania i bez ponoszenia aż tak wysokich kosztów. Oto niektóre z nich:

  • Auto detailing – usługa polega na precyzyjnej renowacji lakieru przy pomocy narzędzi polerskich i specjalnych kosmetyków. Dzięki niej można zlikwidować drobne zarysowania i odpryski, a także przywrócić nawet bardzo starej powłoce lakierniczej dawny blask. Koszt renowacji lakieru waha się od 500 do 2000 zł (można również zlecić renowację wnętrza auta).
  • Usuwanie rys i otarć lakieru metodą SSR – metoda SSR (Sprayless Scratch Repair) pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i polega na usunięciu rys specjalnym i opatentowanym preparatem wypełniającym, który jest odpowiednikiem lakieru pozwalającym zachować oryginalną powłokę lakierniczą. Cena usługi rozpoczyna się od około 150-200 zł.
  • Markery, sztyfty i zestawy zaprawkowe do samodzielnego usuwania drobnych uszkodzeń – preparaty takie kosztują kilkadziesiąt złotych i pozwalają każdemu właścicielowi auta na samodzielne usunięcie bardzo drobnych uszkodzeń powłoki lakierniczej, przede wszystkim odprysków spowodowanych uderzeniami drobnych kamyków oraz niewielkich zarysowań.

Warto też wiedzieć, że tradycyjne lakierowanie samochodu jest coraz częściej zastępowane przez pokrycie karoserii gumą syntetyczną – tą nowoczesną metodą można zmienić kolor całego auta w ciągu kilku godzin za około 1000 zł. Jest to więc duża tańsza i szybsza alternatywa tradycyjnego lakierowania.

Podobne artykuły: