Lakierowanie samochodu – kiedy jest rzeczywiście konieczne i ile to kosztuje?
Lakierowanie samochodu 2024 – kiedy jest rzeczywiście konieczne i ile to kosztuje?Wiadomo, stan techniczny pojazdu jest najważniejszy. To ważne nie tylko w świetle badania technicznego, które musi terminowo przechodzić. Tu przecież chodzi o nasze życie i zdrowie. O każdy szczegół trzeba zadbać, od opon dobrej jakości, po płyny eksploatacyjne, tak, aby cała maszyna działała jak należy.
Jednak wygląd samochodu też jest istotny. Po pierwsze, to w pewnym sensie nasza wizytówka, a po drugie, estetyka nadwozia to jedna z pierwszych rzeczy, na którą zwróci uwagę potencjalny kupiec. Jeśli elementy blacharskie noszą przeróżne ślady użytkowania, jak rysy, wgniecenia czy odpryski, cena automatycznie będzie negocjowana. Dlatego przyjrzyj się swojemu samochodowi i zastanów się, czy karoseria nie wymaga poprawek albo całkowitego lakierowania. A my podpowiemy, jakie metody są dostępne, co się sprawdza w konkretnych sytuacjach, a także, jakie są koszty takich napraw.
Posiadasz samochód lub planujesz jego zakup? Przeczytaj więcej artykułów dla kierowców - przyszłych i obecnych.
Malować czy nie malować?
Na to pytanie można odpowiedzieć sobie samodzielnie albo zapytać fachowca. Wszystko zależy od ilości i powagi uszkodzeń elementów karoserii, a także wartości rynkowej pojazdu. To drugie kryterium ma znaczenie w przypadku starych i zużytych samochodów. Wiadomo, że samochód, który ma np. 15 lat i wiele tysięcy kilometrów za sobą, może mieć sporo ubytków, a jego wartość to zaledwie kilka tysięcy. Wtedy wydawanie na całkowite pomalowanie dokładnie takich samych pieniędzy jest zupełnie bezsensowne, chyba, że ktoś bardzo chce.
Ponadto, jeśli jednak samochód ma jeszcze trochę pojeździć, a potem trafić jeszcze do sprzedaży, bo jego stan techniczny dobrze rokuje, warto rozpatrzyć inne, dostępne metody odnowy karoserii, które są mniej trwałe niż lakier, ale za to tańsze.
Porównajmy ceny takiej naprawy:
Lakierowanie samochodu cena |
Oklejanie folią |
Powlekanie gumą (folia w sprayu) |
|
zalety |
Trwała i odporna powłoka |
Szybkie wykonanie |
Łatwe i szybkie wykonanie, niski koszt |
wady |
Skomplikowany proces, długi czas oczekiwania |
Mała odporność na zarysowania |
Jeszcze mniejsza odporność na zarysowania |
koszt |
3-10 tys. zł |
2,5-3,5 tys. zł |
1,5-2 tys. zł |
trwałość |
Wiele lat |
6-7 lat |
1-4 lat |
Każda z tych metod oferuje coś innego, dlatego warto sobie odpowiedzieć na pytanie, na jaki czas ma wystarczyć ta nowa powłoka oraz jakiej wysokości koszty mają jeszcze ekonomiczne uzasadnienie. Trzeba pamiętać także, że podane ceny lakierowania auta oraz innych metod to średnia rynkowa, wiele zależy do wielkości pojazdu oraz lokalizacji warsztatu lakierniczego. Zanim zdecydujecie się na taki wydatek, warto zrobić rekonesans w swojej najbliższej okolicy, ale też podzwonić np. do punktów oddalonych od centrum miasta.
Czytaj również: Kredyt samochodowy – kalkulator i ranking najlepszych rozwiązań dla kierowców
Jak przebiega proces tradycyjnego lakierowania karoserii?
Jeśli decyzja padnie na lakierowanie tradycyjne, warto zastanowić się, czy konieczne jest malowanie całości czy też wybranych elementów. Warto pamiętać, żeby wybierać wyłącznie zakłady, które mają profesjonalne lakiernie, bo dobra jakość powłoki zależy od warunków, w których była wykonana. Nie warto też szukać oszczędności w samodzielnym wykonaniu, jeśli nie wiemy jak malować samochód, nie mamy narzędzi ani odpowiedniego miejsca. Trudno wtedy o pomalowanie auta zgodnie ze sztuką.
Czytaj również: Podatek od sprzedaży samochodu 2022 i obowiązkowe formalności
Przygotowanie do lakierowania i etapy malowania karoserii:
- Demontaż. Elementy, które nadają się do demontażu oddziela się od szkieletu karoserii. Konieczne jest także usunięcie wszelkich elementów tapicerki, klamek, listew ozdobnych itp. oraz zabezpieczenie szyb poprzez ich oklejenie albo również wymontowanie. W przypadku malowania całościowego, ze środka samochodu należy wyjąć fotele i elementy tapicerki.
- Matowienie. Następny, konieczny etap to starcie starej warstwy lakieru. Ta czynność wymaga sporego wyczucia i prawidłowego dobrania kalibru papieru ściernego. Inna gradacja jest używana do zwykłego przygotowania powierzchni do podkładu (np. 320), inna do usuwania rdzy (60-120), a do szlifowania szpachli używa się kalibru 120-240.
- Wypełnienie ubytków. Małe i płytkie uszkodzenia można uzupełnić lakierem bazowym, większe wymagają szpachlowania i kolejnego ścierania, aby uzyskać równą powierzchnię. Wszelkie pozostawione nierówności będą widoczne po pomalowaniu samochodu.
- Oczyszczanie. Po szlifowaniu konieczne jest odpylenie powierzchni. Najlepiej, jeśli samochód może stać już wtedy miejscu, gdzie nie będzie narażony na żadne pyły unoszone przez wiatr lub przyklejające się owady. Każdy element karoserii musi też zostać dokładnie odtłuszczony.
- Podkład. Kiedy już samochód jest dobrze przygotowany można przejść do nałożenia pierwszej warstwy, czyli podkładu. Należy dokładnie stosować się do instrukcji dotyczącej czasu potrzebnego do kompletnego wyschnięcia. Tu niczego nie da się przyspieszyć. Wyschnięty podkład szlifujemy, a co za tym idzie, potem znów odpylamy wszystkie elementy.
- Malowanie bazą kolorową. Teraz czas na część zasadniczą, czyli położenie koloru. Procedura ta sama, ważne jest zachowanie czasu wysychania i kolejne przepolerowanie elementów, a potem odpylenie.
- Farba bezbarwna, inaczej klar. To powłoka, która odpowiada za błyszczenie naszej karoserii oraz zabezpieczenie koloru.
Dodać należy, że położenie każdej z tych warstw wymaga wprawnej ręki i wiedzy. Profesjonalny lakiernik wie, jaką grubość mają mieć konkretne warstwy, jak malować poszczególne elementy auta, gdzie należy przeprowadzić cieniowanie w przypadku malowania wybranych elementów itd. To właśnie tworzy tak wygórowane ceny za malowanie samochodu, czyli wiedza, umiejętności, poświęcony czas oraz oczywiście dobrej jakości materiały.
Malowanie jednego elementu – kiedy to dobre rozwiązanie?
Często decydujemy się na samo lakierowanie elementu, który został naruszony. Czasami powodem jest cięcie kosztów, a czasami po prostu uszkodzenie miejscowe, które przecież nie powoduje potrzeby malowania całego auta. Tu jednak warto zastanowić się nad decyzją, a przede wszystkim wybrać dobry warsztat lakierniczy. Stawką jest późniejszy wygląd pojazdu i różnice pomiędzy kolorami na poszczególnych elementach. Warto też poszukać informacji o numerze koloru, jakim jest samochód pomalowany. Jak sprawdzić kolor lakieru samochodu? Taki numer można znaleźć pod maską bądź pod klapą bagażnika albo na przedniej belce lub słupku. Różne marki umieszczają je w różnych miejscach, a gdzie konkretnie dowiecie się z Internetu albo u serwisie autoryzowanym danej marki.
Dobrze dobrany kolor lakieru samochodowego zwiększa prawdopodobieństwo prawidłowego dopasowania odcieni, ale, ponieważ lakier na samochodzie „dojrzewa” i zmienia się z czasem, wiele zależy od umiejętności lakiernika, wspomnianego cieniowania i innych metod tuszujących specyficzne przejścia. Jeśli jednak nie uda się znaleźć kodu lakieru bądź wygląd pozostałych elementów bardzo odbiega już od stanu pierwotnego, należy zastanowić się nad całościowym malowaniem samochodu albo w ogóle nad zaniechaniem naprawy. Koszt malowania samochodu osobowego jest niemały, bo wynosi od 3000 nawet do 10000 zł, może więc nie mieć ekonomicznego uzasadnienia.
Z kolei ceny lakierowania elementów auta są zróżnicowane, malowanie maski albo dachu to ok. 300-700 zł, błotnik 300-500 zł, a drzwi 400-500 zł. Wiele zależy od wielkości samochodu, ilości napraw koniecznych przed malowaniem oraz rodzaju lakieru.
Metody zastępczych i miejscowych napraw powłoki lakierniczej
Na szczęście malowanie całego elementu czy wymiana całej powłoki lakierniczej auta nie zawsze jest konieczna. Obecnie dostępne są metody nieinwazyjne, dzięki którym można usunąć uszkodzenia lakieru bez jego zdzierania i bez rujnowania portfela. Oto niektóre z nich:
- Auto detailing – renowacja lakieru przy pomocy narzędzi polerskich i specjalnych kosmetyków. Dzięki niej można zlikwidować drobne zarysowania i odpryski, a także przywrócić nawet bardzo starej powłoce lakierniczej dawny blask. Koszt renowacji lakieru waha się od 600 do 2200 zł, w zależności od użytej powłoki (ceramiczne, kwarcowe i inne).
- Usuwanie rys i otarć lakieru metodą SSR – metoda SSR (Sprayless Scratch Repair) polega na usuwaniu rys na aucie specjalnym preparatem wypełniającym, który jest odpowiednikiem lakieru. Metoda pozwala zachować oryginalną powłokę lakierniczą. Cena usługi rozpoczyna się od około 150-200 zł.
- Markery, sztyfty i zestawy zaprawkowe – akcesoria do samodzielnego usuwania drobnych uszkodzeń, które kosztują kilkadziesiąt złotych i pozwalają każdemu właścicielowi auta na samodzielne usunięcie bardzo drobnych uszkodzeń powłoki lakierniczej, przede wszystkim odprysków spowodowanych uderzeniami drobnych kamyków oraz niewielkich zarysowań.
- Wyciąganie wgnieceń. Wgniecenia na karoserii w większości nie wymagają szpachlowania i malowania. Większości wystarczy je wyciągnąć jedną z dostępnych metod. To m.in. PDR, czyli wypychanie wgniecionej części za pomocą metalowych dźwigni oraz sposób polegający na wyciąganiu wgniotów dzięki przyklejonym plastikowym grzybkom i specjalnej wyciągarce. Jest jeszcze metoda MSW, gdzie wyciąga się wgniecenia za pomocą specjalnej pneumatycznej wyciągarki z przyssawką. Trudno jednoznacznie określić koszt jednej takiej naprawy, o tym ostatecznie decyduje fachowiec po oględzinach. Ceny w warsztatach są głównie zróżnicowane pod kątem części karoserii. Np. za naprawę wgnieceń na dachu ceny kształtują się od 50 do nawet 600 zł, w zależności od ilości, rozległości i głębokości. Dla porównania naprawa maski to koszt 50-300 zł, błotnika 50-250 zł, a zderzaka 50-150 zł. W sieci można kupić zestaw do samodzielnych napraw (koszt 80-300 zł), jednak należy się gruntownie zastanowić nad konsekwencjami. W wielu przypadkach dochodzi do przeciągnięcia blachy i uszkodzenia lakieru, więc może lepiej oddać samochód w ręce fachowca.
Każdą z tych napraw warto przemyśleć pod kątem przyszłych efektów. Ważny jest także aspekt ekonomiczny, przy czym chodzi tu nie tylko o koszt naprawy, ale także o późniejsze skutki w kwestii wartości pojazdu.
Dodatkowa gotówka na naprawy blacharskie
Każda z wymienionych metod ma swoją cenę, nawet jeśli zdecydujesz się na samodzielne wykonanie. Trzeba zakupić wszystkie materiały do lakierowania albo folię na karoserię oraz niezbędne narzędzia.
Nie zawsze są na to środki, a może się zdarzyć, że naprawa karoserii jest konieczna w najbliższym czasie, bo np. zbliża się zima i uszkodzenia mogą się pogłębić albo samochód jest przeznaczony do sprzedaży. Co wtedy zrobić?
Z pomocą przychodzi Szybka Gotówka. Tu pożyczysz pieniądze na dowód, bez żadnych zaświadczeń i bardzo szybko.
Okres
dni