Franczyza. Co to jest franczyza i na czym polega? Poznaj wady i zalety franczyzy.
Chcesz prowadzić swój biznes, ale brakuje Ci pomysłu? Franczyza — to gotowy plan na biznes, sprawdź oferty oraz dowiedz się, czy franczyza się opłaca!Zastanawiasz się nad otworzeniem własnego biznesu, który już od pierwszych miesięcy będzie łatwy do rozpoznania? Chcesz, aby Twoja marka była popularna i przyciągająca wielu zainteresowanych? Twój biznes może cieszyć się wspaniałą renomą od samego początku, jeśli skorzystasz z gotowego planu i zdecydujesz się na prowadzenie działalności na zasadach franczyzy. Zainteresowany? Jeśli tak, ten artykuł jest dla Ciebie.
Z artykułu dowiesz się:
- co to jest franczyza,
- na czym polega franczyza,
- jakie są wady i zalety franczyzy,
- jakie są przykłady franczyz w Polsce,
- z jakich ofert franczyz możesz skorzystać.
Franczyza - co to?
Zacznijmy od odpowiedzi na podstawowe pytanie, czym tak właściwie jest franczyza? Franczyza zgodnie z definicją to gotowa koncepcja na biznes lub inaczej model biznesowy oparty na szczegółowej i ciągłej współpracy pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Franczyzobiorca jest zobligowany do zarządzania biznesem w oparciu o koncepcje franczyzodawcy, na zasadach licencji franczyzowej. Według Europejskiego Kodeksu Etycznego franczyza to schemat, który daje możliwość sprzedaży towarów, technologii lub usług we własnej firmie, pod logiem renomowanej marki. To rozwiązanie jest najlepsze dla podmiotów rozpoczynających działalność, ponieważ mogą się rozwijać pod okiem bardziej doświadczonych partnerów biznesowych. Dzięki umowie franczyzowej, w której zawarte są dokładnie określone prawa i obowiązki, masz możliwość otworzenia swojej pierwszej firmy z dobrze rozpoznawalnym logo i wysokiej klasy produktem lub usługą.
Czytaj również: Dropshipping - co to i czy warto wejść w ten biznes?
Na czym polega franczyza?
Aby najlepiej zrozumieć, na czym polega franczyza, wystarczy wyobrazić sobie marki takie jak Żabka, Orlen, Alior Bank czy najbardziej rozpoznawalny McDonald. Te firmy od wielu lat umożliwiają partnerom biznesowym prowadzenie działalności gospodarczej na zasadach franczyzy. Podpisując umowę franczyzową, zobowiązujesz się do zarządzania biznesem zgodnie z koncepcją franczyzodawcy, a tym samym franczyzodawca zobligowany jest do udostępnienia Ci pełnego pakietu franczyzowego.
Pakiet franczyzowy składa się z:
- nazwy handlowej franczyzodawcy,
- logo czyli znaku towarowego,
- know-how czyli koncept prowadzenia działalności,
- towarów, usług, które świadczone są przez franczyzodawcę,
- podręcznika operacyjnego gdzie określone są schematy działania i procedury prowadzenia przedsiębiorstwa (np. wystrój placówek czy ubiór personelu),
- stałej pomocy handlowej i technicznej franczyzodawcy,
- opłat franczyzowych, które musi ponieść franczyzobiorca na rzecz franczyzodawcy,
- systemu kontroli nad funkcjonowaniem działalności franczyzobiorcy.
Korzystając z licencji franczyzowej, masz możliwość wykorzystania wiedzy i doświadczenia, które wcześniej zdobył franczyzodawca, ale nie możesz wprowadzać żadnych zmian samodzielnie. Musisz być przygotowany na włożenie wkładu własnego, ponoszenie stałych opłat franczyzowych oraz przestrzeganie obowiązujących standardów.
Franczyza wady i zalety
Prowadzenie działalności na zasadach franczyzy może się wydawać, przynosić same korzyści, jednak nic bardziej mylnego. Każda forma prowadzenia przedsiębiorstwa ma swoje wady i zalety, które pochodzą z jego istoty. Model biznesowy na zasadach franczyzy, nie zawsze jest modelem idealnym. Dlatego przed podpisaniem umowy franczyzowej, przeczytaj ją dokładnie i poznaj jej plusy i minusy. Poniżej przedstawiamy wady i zalety prowadzenia działalności na zasadach franczyzy.
Wady franczyzy |
Zalety franczyzy |
Konieczność prowadzenia działalności na zasadach franczyzodawcy. |
Sprawdzony pomysł na biznes i łatwiejszy start dzięki wiedzy franczyzodawcy. |
Ciągłe kontrolowanie ze strony franczyzodawcy, czy poprawnie spełniasz warunki umowy. |
Większa szansa wejścia na rynek i mniejsze ryzyko upadłości biznesu. |
Brak możliwości wprowadzania własnych pomysłów, obowiązek prowadzenia działalności zgodnie ze standardami franczyzodawcy. |
Stała pomoc od franczyzodawcy na wszystkich szczeblach współpracy, np. pomoc w rekrutacji pracowników, znalezieniu odpowiedniej lokalizacji. |
Obowiązek ponoszenia stałych opłat franczyzowych, które zapisane są w umowie. |
Mniejsze koszty reklamy, marka jest już rozpoznawalna na rynku. |
Ryzyko utraty możliwości prowadzenia biznesu. Umowa franczyzowa zawierana jest na określony czas i franczyzodawca może nie przedłużyć umowy lub firma franczyzodawcy może ogłosić upadłość. |
Gwarantowany zakup towarów u konkretnych dostawców na preferencyjnych warunkach. |
Franczyza przykłady
W Polsce jest bardzo dużo rozpoznawalnych punktów handlowych i usługowych, które działają na zasadach licencji franczyzowej. Zanim postanowisz otworzyć działalność, sprawdź, na co jest zapotrzebowanie i zastanów się, czy na pewno taki biznes chcesz prowadzić. Najważniejsze, aby prowadzony przez Ciebie biznes, przynosił Ci jak najwięcej satysfakcji, a zarazem był jak najmniej męczący. Zainwestuj pieniądze w coś, w czym będziesz się sprawdzał. Poniżej przedstawiamy przykłady przedsiębiorstw, które oferują możliwość współpracy na zasadach licencji franczyzowej.
Najbardziej rozpoznawalne przedsiębiorstwa, które oferują możliwość współpracy na zasadach licencji franczyzowej na polskim rynku, to:
- McDonald, najbardziej popularna restauracja fast-food,
- Telepizza, jedna z najpopularniejszych sieci pizzerii,
- Subway, jako najbardziej rozpoznawalny bar szybkiej obsługi,
- Krowarzywa, jako najmodniejsza z wegańskich restauracji,
- Olimp, najbardziej znana restauracja z jedzeniem na wagę,
- Bobby Burger, jako najpopularniejsza burgerownia,
- W. Kruk, wszystkim dobrze znane przedsiębiorstwo jubilerskie,
- Dr Irena Eris, jako jeden z popularnych salonów urody,
- Orange, jeden z cenionych salonów z usługami telekomunikacyjnymi,
- Furgonetka, jako jeden z popularnych punktów usługowych,
- PSB Mrówka, jako jeden z większych sklepów budowlanych,
- Żabka, sklep spożywczy, który znajduje się prawie na każdym rogu,
- Reserved, sklep odzieżowy, który pojawia się w każdej nowo otwartej galerii,
- British School, jedna z popularnych szkół językowych,
- Vision Express, salon optyczny, który znany jest niemal w całej Polsce.
Wybierając przedsiębiorstwo dla siebie, zastanów się, w którym sektorze chciałbyś pracować, a później zapoznaj się z ofertami z branży, którą wybrałeś jako odpowiednią dla siebie. Poniżej możesz zapoznać się z konkretnymi ofertami wybranych firm.
Czytaj więcej artykułów z kategorii "biznes"
Franczyza oferty - TOP 5 najlepszych franczyz w Polsce
Jeżeli zdecydowałeś się na prowadzenie działalności pod znanym logo, pierwszą czynnością, którą musisz wykonać to znaleźć odpowiednią firmę, która oferuję możliwość współpracy na zasadach franczyzy. Na początek powinieneś dokładnie określić, czego szukasz i jaki budżet możesz przeznaczyć na początkową inwestycję, a następnie możesz przystąpić do poszukiwań dopasowanej do Twoich oczekiwań marki. Poniżej przedstawiamy ranking TOP 5 najlepszych franczyz w Polsce, wybierz najlepszą dla siebie!
1. Franczyza Żabka, przoduje w popularności i przychodach w branży spożywczej. Żabka to małe sklepy z najpotrzebniejszymi produktami, szybkimi przekąskami oraz usługami pocztowymi. Każdego roku pojawia się kilkaset nowych lokali, aby otworzyć Żabkę potrzebujesz 5 000 złotych.
2. Franczyza McDonald, najpopularniejsza w Polsce i na świecie, restauracja fast-food. McDonald jest pierwszą firmą w Polsce, która zaoferowała franczyzę. Aby otworzyć lokal pod szyldem McDonald, potrzebujesz 1,2 miliona złotych.
3. Franczyza Da Grasso, jest to prężnie rozwijająca się sieć restauracji, w Polsce posiada ponad 130 lokali. Aby otworzyć pizzerie Da Grasso, potrzebujesz około 150 tysięcy złotych.
4. Franczyza Al Capone, popularna sieć wyspecjalizowanych sklepów alkoholowych, na ten moment w Polsce znajduje się około 40 takich lokali. Jako wkład własny potrzebujesz od 150 do 200 tysięcy złotych.
5. Franczyza Esotiq, to dynamicznie rozwijająca się firma, która w swojej ofercie ma bieliznę damską. W Polsce działa sprawnie ponad 300 oddziałów tej marki. Aby otworzyć salon bielizny damskiej Esotiq, musisz liczyć się z początkowym kosztem inwestycji związanym z aranżacją salonu 1000 zł netto/m2.
Jak otworzyć franczyzę i czy to się opłaca?
Jeśli zdecydowałeś się na rozpoczęcie działalności na licencji franczyzy, w pierwszej kolejności powinieneś porozumieć się z wytypowanym przez Ciebie franczyzodawcą. Jeśli spełnisz wszystkie wymagania określone przez franczyzodawcę, możecie podpisać umowę. W następnej kolejności powinieneś przejść niezbędne szkolenie, aby zapoznać się z funkcjonowaniem firmy i zobaczyć jak wygląda ta działalność od wewnątrz. Model franczyzowy jest opłacalny zakładając, że wybierzesz odpowiedni koncept franczyzowy, który będzie dostosowany do Twoich możliwości. Początki biznesu niekoniecznie będą piękne, ale jeśli będziesz pracowity i wytrwały w swoich postanowieniach, spokojnie powinieneś uzyskać finansową niezależność. Jeżeli Twoją jedyną przeszkodą, która stoi na drodze do otwarcia własnego biznesu, jest brak wkładu własnego, nie trać nadziei, ponieważ jeszcze nic straconego, w każdej chwili możesz skorzystać ze wsparcia finansowego, które oferuje Szybka Gotówka.
Okres
dni