Główna > Finanse > Stać się bogatym > 15 sekretów udanego CV, które podwoją Twoje wynagrodzenie

15 sekretów udanego CV, które podwoją Twoje wynagrodzenie

Czas czytania 9 min.

W ciągu 20 minut czytania tego artykułu otrzymasz więcej informacji, niż za 20 dni surfowania po internecie w poszukiwaniu odpowiedzi, jak odnieść sukces. Łatwo napiszesz CV, które automatycznie podwoi Twoją pensję.

Dlaczego jestem tak pewny siebie? Jestem profesjonalnym HeadHunterem. W ciągu 10 lat pracy obejrzałem ponad 20 tysięcy życiorysów. Teraz pracuję w Szybka Gotówka, nasza firma aktywnie się rozwija, tylko w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zatrudniliśmy ponad 200 nowych pracowników. Przez cały czas mojej pracy pomogłem tysiącom ludzi zatrudnić się, mam nadzieję, że Ci też pomogę.

1. Myśl jak rekruter

Rekruter dziennie otrzymuje od 100 do 300 CV. Ogląda je wstępnie tylko 5 do 10 sekund.

W tym czasie rekruter zwraca swoją uwagę na główne sekcje życiorysu: zdjęcie, nazwisko, datę zmiany miejsca pracy, nazwy firm i zajmowane stanowiska, wykształcenie.

Rekruter nie czyta każdego CV, jego spojrzenie przeskakuje po głównych blokach w poszukiwaniu słów kluczowych, które go interesują. Oto główne dane:

Rekruter ocenia każde CV (ma własny scoring). Jeśli życiorys zdobędzie wymaganą liczbę punktów, rekruter zacznie z nim pracować: zadzwoni do Ciebie, zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną, prześle Twoje CV do zleceniodawcy i tak dalej. W takim przypadku każda sekcja Twojego CV może zarówno zwiększyć punkty, jak i obniżyć.

2. Dostosuj swoje CV do zawodu

Jeśli jesteś informatykiem, ważne jest pokazać pełną listę swoich umiejętności. Jeśli jesteś specjalistą ds. marketingu, na pierwszym miejscu będą nie umiejętności, lecz ilość pomyślnie zrealizowanych projektów. Projektant nie dostanie pracy, jeśli nie pokaże swojej kreatywności w CV, sekretarz - wszechstronności i tak dalej.

3. Opisz swoje osiągnięcia w CV

Wykształcenie, praca, hobby, stan cywilny - czy naprawdę sądzisz, że dla HR jest to bardzo ważne? Ta informacja w życiorysie zawodowym jest drugorzędna. Najważniejsze, aby zrozumiał, że Ty wcześniej osiągnąłeś sukces w swojej pracy, więc możesz zrobić to ponownie.

CV musi zawierać Twoje osiągnięcia w każdym miejscu pracy. Jeśli z nazw stanowisk i firm, w których byłeś zatrudniony, nie wynika jednoznacznie, że awansowałeś, powinno to być widoczne w opisie obowiązków i osiągnięć.

Nie jest to łatwe do zrobienia, więc nie bój się dokonywać zmian w CV, dopóki nie zostanie ono napisane w taki sposób, że każde zdanie zwiększa jego wartość.

4. Trzymaj się idealnej struktury.

Moim zdaniem, idealna struktura CV wygląda następująco.

  • Nazwisko i imię
  • Zdjęcie
  • Kontakty (tylko telefon i miasto, nie podawaj adresu domowego, rekruter i tak nie będzie sprawdzał, kto mieszka pod tym adresem)
  • Kluczowe kompetencje - to część dla doświadczonych specjalistów. Rekruter może nie przeczytać całego CV, ale przyjrzy się kluczowym kompetencjom. Konieczne jest tutaj podanie wiedzy profesjonalnej i osiągnięć, a także wskazanie kilku cech osobistych
  • Wykształcenie
  • Kursy i szkolenia
  • Doświadczenie zawodowe (najpierw ostatnie miejsce pracy, poniżej - wcześniejsze)
  • Dodatkowe informacje (wpisujemy tu umiejętności z zakresu obsługi komputera, znajomość języków obcych – wraz z poziomem ich znajomości, posiadanie prawa jazdy)
  • Prawo jazdy/stopień znajomości języków obcych/obsługa komputera

5. Pogrupuj miejsca pracy

Rekruter uważa to za normalne, gdy kandydat pracował w jednym miejscu 2-3 lata. Jeśli on zmienia pracę częściej, to można go nazwać job hopper. Takich ludzi rekruterzy nie lubią, ponieważ około 70% firm nie chcą traktować takich kandydatów poważnie. I to jest całkiem normalne.

Oczywiście, każdy ma prawo do błędów, i w dobrym CV może być kilka firm, w których kandydat pracował 1-1,5 roku. Ale jeśli tak wygląda całe CV, to jego wartość jest bardzo niska.

Jednak często bywa tak, że człowiek zmieniał kilka stanowisk pracy w jednej firmie. W takich przypadkach (i tam, gdzie jest to możliwe) polecam wpisywać to jako jedno miejsce pracy z ogólnymi datami. A wewnątrz tego bloku można dyskretnie pokazać zmianę stanowisk, ale tak, aby wizualnie nie było wrażenia, że kandydat często zmieniał miejsca pracy.

6. Trzymaj się idealnej objętości CV

Uważam, że idealna objętość CV — to dwie strony. Jedna — zbyt mało, jest to dopuszczalne tylko dla studentów, a trzy to już za dużo.

Wyjaśniliśmy sobie, że jednostronne CV wygląda jak CV człowieka bez doświadczenia zawodowego - z trzema, czterema i tak dalej nie jest wszystko takie oczywiste. A odpowiedź jest prosta: rekruter patrzy tylko na dwie strony w 80% przypadków. I przeczyta tylko to, co podałeś na tych dwóch stronach. Dlatego cokolwiek będzie napisane na trzeciej i kolejnych stronach, pozostanie bez uwagi.

Jeśli z tego artykułu w pamięci pozostanie tylko jedno zdanie, niech ono będzie na temat osiągnięć. To dodaje 50% wartości CV. Rekruter nie jest w stanie zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną wszystkim, którzy zareagowali na ofertę pracy. Dlatego zawsze zwycięży ten, kto podkreślił swoje osiągnięcia w CV i tym samym zainteresował rekrutera.

Osiągnięcia są sukcesami wymiernymi, które są wyrażone w liczbach, terminach lub istotnych zmianach jakościowych w firmie. Koniecznie muszą być konkretne, wymierne, imponujące i dopasowane do stanowiska.

7. Podziel się swoimi osiągnięciami

Jeśli z tego artykułu w pamięci pozostanie tylko jedno zdanie, niech ono będzie na temat osiągnięć. To dodaje 50% wartości CV. Rekruter nie jest w stanie zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną wszystkim, którzy zareagowali na ofertę pracy. Dlatego zawsze zwycięży ten, kto podkreślił swoje osiągnięcia w CV i tym samym zainteresował rekrutera.

Osiągnięcia są sukcesami wymiernymi, które są wyrażone w liczbach, terminach lub istotnych zmianach jakościowych w firmie. Koniecznie muszą być konkretne, wymierne, imponujące i dopasowane do stanowiska.

Przykłady osiągnięć:

  • W ciągu trzech miesięcy zwiększyłem sprzedaż TV o 30% (kierownik sklepu).
  • W ciągu czterech miesięcy wprowadziłem na rynek nowy produkt, dzięki czemu zarobiłem 800 tysięcy dolarów w pół roku (dyrektor ds. marketingu).
  • Przeprowadziłem negocjację z dostawcami i udało się przesunąć termin płatności o 30 dni, firma oszczędza na kredytach 100 tysięcy dolarów miesięcznie (agent do spraw zakupów).
  • Zmniejszyłem rotację pracowników z 25 % do 18% dzięki zarządzaniu zaangażowaniem pracowników (HR).

8. Opis stanowiska pracy w zakresie obowiązków wyrzuć do śmietnika!

Zakres obowiązków wskazanych w CV - jest to rzecz bardzo nudna i banalna. W 30% przypadków są one kopiowane z opisu stanowiska, w 50% przypadków - z szablonów CV, a tylko 20% kandydatów wymienia je samodzielnie.

Zawsze polecam podawać obowiązki, a nie obszary odpowiedzialności. Dotyczy to zarówno osiągnięć, lecz jeśli mówimy o obowiązkach, to cyfry nie są konieczne, obowiązki mogą być nie tak imponujące, i oczywiście nie są to działania jednorazowe.

9. Sprzedawaj nazwę firmy oraz stanowisko

Nazwa stanowiska oraz nazwa firmy – właśnie tego szuka rekruter w CV. Jest to podobne do tego, jak będąc w sklepie szukasz nazwę znanej lub ulubionej marki producenta. Na podstawie tego pierwszego zdania rekruter składa pierwszą opinię i wartość CV i dopiero potem zaczyna szukać szczegółów.

Nazwa stanowiska musi być ogólno używana. Czasem ludzi boją się nazwać swoje stanowisko w CV w sposób,który różni się od nazwy w tej konkretnej firmie.

Na przykład, gdy pracowałeś managerom ds. marketingu pewnego produktu, będzie logicznie podać w CV „brand-manager”. W taki sposób wyjaśnisz, na czym właśnie polegała Twoja praca, ponieważ nazwa „brand-manager” mówi więcej niż „manager ds. marketingu”. Jeśli pracowałeś jako kierownik działu sprzedaży, byłeś podporządkowany prezesowi zarządu, miałeś w swoim dziale 100 albo więcej osób oraz prowadziłeś rozmowy z kluczowymi klientami, to znaczy, że byłeś dyrektorem handlowym.

Jeśli byłeś dyrektorem albo prezesem zarządu, należy podać informację, ile osób miałeś w podporządkowaniu. Podanie takiej informacji zwiększa wartość CV.

10. Pomyśl o rekruterze

Gdybyś wiedział, jak irytują nazwy CV w stylu „123”, różne niestandardowe czcionki, puste miejsca między stronami. Zawsze staram się ocenić każdą osobę obiektywnie. Ale byle jak zaprojektowane CV wywołuje u mnie rozdrażnienie, nawet zanim zaczynam czytać. Dlatego pamiętaj o zasadach poprawnego pisania CV i zawsze ich się trzymaj.

  1. Nazwa- Nazwisko__Imię__Stanowisko
  2. Format - DOCS i żaden inny.
  3. Zdjęcie - obowiązkowe.
  4. Czcionka - Calibri lub Arial, rozmiar 10 lub 12,bez tablic, pojedyncza wielkość odstępu między wierszami tekstu.
  5. Błędy ortograficzne są niedopuszczalne.

11. Załóż normalne konto pocztowe

Co odróżnia profesjonalistę od dziecka? Profesjonalista zakłada skrzynkę pocztową ze swoim imieniem i nazwiskiem, a dziecko nazywa swój adres mailowy pseudonimami z gier albo datą urodzenia, poza tym, jeśli aktywnie szukasz pracy, polecam założyć konto pocztowe w Gmailu.

12. Wyjaśnij przerwę w doświadczeniu zawodowym

Im więcej czasu minęło od odejścia z poprzedniej pracy, tym mniejsze możliwości znalezienia nowej. Wyobraź, że pracujesz jako HR manager. Jeśli osoba przez długi czas nie została zatrudniona w jakiejkolwiek firmie, czy warto zatrudniać taką osobę?

Koniecznie trzeba upominać, dlaczego nastąpiła dłuższa przerwa. Plan "wyjaśnię podczas rozmowy kwalifikacyjnej" nie jest dobrym pomysłem. Rekruter widząc długą przerwę przede wszystkim pomyśli o stopniu Twojej zawodowej sprawności.

Jeśli byłaś na urlopie macierzyńskim – tak i piszesz. Jeśli pracowałeś jako wolny strzelec - tak i piszesz. Jeśli nie mogłeś pracować ze względów zdrowotnych - również zaznacz.

Najważniejsze, żeby między miejscami pracy nie było przerwy dłuższej niż 3 miesiące.

Prosty lifehack, jak zmniejszyć czas od momentu opuszczenia ostatniej firmy - po prostu nie podawaj daty odejścia z poprzedniej pracy. Jeśli w trakcie rozmowy będą jakieś pytania, powiedz, że napisałeś CV jeszcze przed odejściem z pracy i od tego czasu po prostu nie aktualizowałeś go. Doświadczony HeadHunter natychmiast rozgryzie Twoją tajemnicę. To jest jednak uważane za dopuszczalne, jeśli kandydat pasuje do zespołu i firmy.

13. Nie obciążaj CV niepotrzebnymi informacjami

W każdym piątym CV, które otrzymuję, na początku podany jest cel - "maksymalnie zrealizować swój potencjał", a w każdym trzecim podany jest stan cywilny. To bezsensowna informacja, która tylko obciąża CV niepotrzebnymi informacjami, a więc trudniej jest go odczytać. Pamiętaj, czego nie musicie pisać.

1. Stan cywilny. On interesuje tylko użytkowników portali randkowych. Wyjątek - kiedy pracę szuka młoda dziewczyna i chce statusem "niezamężna" czy "zamężna, z dziećmi" pokazać, że w najbliższym czasie nie pójdzie na urlop w związku z ciążą.

2. Przyczyny zwolnienia z pracy. Jeśli człowiek ma tylko wymówki i zaczyna coś tłumaczyć, zazwyczaj to oznacza, że on jest niepewny siebie albo ma wyrzuty sumienia.

3. Listy rekomendacji. Nikt nie będzie dzwonił do firm przed rozmową kwalifikacyjną. Po rozmowie zawsze możesz zostawić HR kontakty, jeśli Cię o tym poprosi.

4. Nieosiągalne cele. Żadnych "realizacji potencjału" i "rozwoju zawodowego"! Są to zwroty ogólne, które nie mają żadnego sensu. Solidni profesjonaliści piszą, na jakie stanowisko w firmie oni liczą w przyszłości. Przynajmniej w taki sposób możesz pokazać swoją motywację i to, że posiadasz ambicje zawodowe. We wszystkich innych przypadkach lepiej celu nie podawać.

14. Nie pisz w języku urzędowym. Jeśli nie umiesz, użyj poniższego słownika.

Połowa sprawdzanych przeze mnie CV składa się z szablonów i wyrażeń stałych. Kiedy czytasz takie dokumenty, zawsze myślisz, że albo osoba znalazła w internecie "best cv for job apply", albo nie wie, jak wyrazić swoje myśli inaczej. Zapomnij o "orientacja na rezultat", "orientacja na klienta i komunikatywność". Przecież piszesz CV nie dla robotów, lecz dla żywych ludzi. Zamiast wyrażeń urzędowych używaj języka żywego.

  • Orientacja na rezultat = w swojej pracy zawsze myślę o rezultacie.
  • Orientacja na klienta = klienci są zawsze na pierwszym miejscu
  • Komunikatywność = łatwo negocjuję z klientami / kolegami = swobodnie i skutecznie prowadzę rozmowę z klientami.

15. Pokaż w liście motywacyjnym, jakie korzyści możesz przynieść firmie

Istnieją różne opinie na temat listów motywacyjnych. Zawsze mówię to: dobrze napisany i przemyślany list motywacyjny w 20% przypadków może dodać wartości CV. Ale nie zawsze jest to konieczne.

Jeśli więc zdecydujesz się na napisanie listu, tu masz prosty schemat.

Prowadzę małe badanie, więc w komentarzach do tego artykułu proszę napisać, która z tych wskazówek była dla Ciebie najcenniejsza. To pomoże mi zrozumieć Twoje potrzeby i napisać kolejny fajny artykuł o tym, jak sprzedać się drożej podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Sekrety
CV
wynagrodzenie
Podobne artykuły: