Faktoring: rozwiązanie, o którym powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca
Faktoring jest usługą finansową, pozwalającą na finansowanie kredytów kupieckich. O zasadach funkcjonowania tego narzędzia, jego zaletach i wadach opowiemy w tym artykule.Dostarczyłeś towary lub świadczyłeś usługi, a opłatę za nie uzyskasz dopiero za miesiąc. Wygląda na to, że Twoja firma staje się podobna do banku: pożyczasz swoim klientom. Ale w przeciwieństwie do banku nie masz darmowych pieniędzy, analityków kredytowych i służby windykacyjnej. Każde opóźnienie w płatności grozi upadkiem firmy w wyniku utraty kapitału obrotowego. Faktoring pomoże ochronić Cię przed takim ryzykiem i przeniesie firmę na nowy poziom. W jaki sposób? Już opowiadamy!
Chcesz założyć własną działalność? A być może prowadzisz już biznes? Czytaj inne przydatne artykuły o inwestycjach, biznesie oraz o tym jak zarobić jeszcze więcej.
Czym jest faktoring
Faktoring to rodzaj usług finansowych, które mogą zainteresować firmy zajmujące się sprzedażą towarów, prac lub usług.
W celu znormalizowania stosunków finansowych i wyeliminowania opóźnień w płatnościach za dostarczone towary, usługi lub wykonaną pracę zadłużenie może zostać przekazane stronie trzeciej. Usługa faktoringowa pozwala firmom szybko przywrócić środki do obiegu i zmniejszyć procent ryzyka produkcyjnego.
Faktoring można nazwać łańcuchem usług niezbędnych do cesji lub przeniesienia wierzytelności, czyli długu jednej firmy do drugiej.
Faktoring (z ang. factor, co oznacza „agent, pośrednik”) w klasycznym jego rozumieniu polega na finansowaniu na zasadzie ustąpienia prawa do żądania pieniędzy. To narzędzie finansowe do finansowania zakupów i sprzedaży towarów jest odpowiednie dla firm akceptujących odroczoną płatność.
Krótko mówiąc, faktoring jest wygodnym narzędziem do szybkiego zwiększenia kapitału obrotowego i wzrastania stabilności firmy.
Czytaj również: Jak wybrać konto firmowe? Ranking TOP 10 kont dla firmy
Wykorzystanie faktoringu jako instrumentu finansowego
Klient i faktor (na przykład bank) zawierają umowę faktoringową. Ten dokument określa warunki interakcji między stronami. Treść umowy powinna przewidywać różne scenariusze, które mogą powstać w procesie współpracy.
Kluczowymi częściami umowy są: jej przedmiot, procedura udzielania środków pieniężnych, a także warunki finansowania i cesji wierzytelności na wierzytelnościach.
Umowa powinna również zawierać następujące elementy:
- prawa, obowiązki i odpowiedzialność stron;
- okoliczności siły wyższej;
- koszt usług faktora i procedury rozliczeniowe;
- okres ważności i inne warunki.
Umowa faktoringowa obejmuje 3 kluczowe funkcje:
- pozyskanie terminowego finansowania kapitału obrotowego, dzięki któremu możliwe jest poszerzenie bazy klientów, asortymentu towarów, a co za tym idzie zwiększenie przychodów
- zarządzanie wierzytelnościami;
- eliminacja ryzyka naruszenia zobowiązań umownych przez kupującego.
Realizacja umowy faktoringowej jest możliwa tylko wtedy, gdy trzy z jej kluczowych stron zaczną współdziałać między sobą. Współdziałanie faktora, dostawcy towarów/usług oraz nabywcy (dłużnika) przebiega w kilku etapach:
- Zawarcie umowy faktoringowej;
- Wysyłka towarów (świadczenie usług) i przekazanie do faktora informacji potwierdzającej fakt dostawy;
- Finansowanie dostawcy za pośrednictwem firmy faktoringowej;
- Opłata usług faktora przez nabywcę.
Strony zaangażowane w operacje faktoringowe
W operacje faktoringowe zaangażowane są trzy strony:
- dostawca produktu (pożyczkodawca);
- nabywca (dłużnik);
- pośrednik (bank) zapewniający sprzedawcy prawdziwe pieniądze.
Obowiązki firmy faktoringowej obejmują finansowanie, prowadzenie ksiąg rachunkowych, przedstawianie roszczeń pieniężnych o zapłatę oraz ochronę przed niewypłacalnością dłużników.
Czytaj również: Własna działalność – od czego zacząć i jak założyć? Łatwa instrukcja w 5 krokach
Rodzaje faktoringu
Istnieje kilka rodzajów faktoringu. Jeśli Twoja codzienna praca jest związana z finansami, warto wiedzieć o tym, czym różnią się między sobą oraz skorzystanie, z której opcji będzie dla Ciebie najbardziej opłacalne. Szybka Gotówka, dążąc do ułatwienia życia swoich klientów, zebrała już informacje o podstawowych rodzajach faktoringu i ich cechach, zatem zachęcamy do zapoznania się z poniższym schematem.
Ile kosztuje faktoring?
Najczęściej jako firmy faktoringowe działają banki. Schemat działań w tej sytuacji jest następujący. Firma faktoringowa opłaca klientowi koszt jego towarów lub usług zamiast kupującego (75%–90% kosztów), kupuje krótkoterminowe należności i dyskontuje dokumenty płatności. W takim przypadku pośrednik (faktor) otrzymuje prowizję od długu dłużnika.
Dla sprzedawcy taki system jest bardzo korzystny, ponieważ pośrednik odbiera dług od nabywcy, bez jego udziału.
Nie jest to usługa darmowa. Na prowizję zwykle składa się kilku elementów:
- wykorzystanie pieniędzy w okresie odroczenia (w procentach rocznie);
- oceny kondycji finansowej kupującego i interakcje z nim;
- przygotowanie niezbędnych dokumentów.
Koszty faktoringu najłatwiej obliczać jako procent kwoty jednej dostawy. Zakres ofert rynkowych wynosi od 0,5% do 4%. W zależności od rodzaju faktoringu i warunków faktora prowizja jest wypłacana w momencie wystawienia finansowania lub po otrzymaniu przez kupującego 100% płatności. W drugim przypadku, jeśli kupujący nie zapłaci na czas, niektóre faktory ustalają podwyższoną prowizję za każdy dzień opóźnienia.
Dlaczego faktoring jest tak popularny?
Oto kilka podstawowych powodów, które czynią faktoring naprawdę popularnym
Faktoring pozwala Ci złożyć rentowną ofertę dla klienta
Odroczenie to korzyść dla Twojego klienta: oferując mu dogodne warunki płatności, możesz wyprzedzić konkurencję. Za pomocą faktoringu możesz sprzedawać towary lub świadczyć usługi z opóźnieniem, bez obawy o luki pieniężne: przychody pojawią się w dniu wysyłki, a pieniądze te można natychmiast uruchomić.
Nie musisz zostawiać depozytu
W przeciwieństwie do pożyczki faktoring nie przewiduje zostawiania depozytu, aby otrzymać pieniądze. Zastaw staje się Twoją wierzytelnością, czyli przyszłymi przychodami.
Dzięki faktoringowi możesz skalować obroty
Możesz zwiększyć dostawy w szczycie sezonu lub wejść na nowe rynki. Jeśli popyt na rynku spadnie, sam możesz wybrać, dla jakich dostaw potrzebujesz usługi faktoringowej, aby nie płacić dodatkowych prowizji.
Faktor może sprawdzić klienta i kontrolować zwrot pieniędzy
Odroczona sprzedaż zawsze stanowi ryzyko. Klient, który dokładnie płacił w ubiegłym roku, nagle zaczął opóźniać płatności w tym roku lub duży nabywca po prostu przestaje odbierać połączenia. A może nowy klient prosi o przesunięcie płatności, ale nie jesteś pewien, że zapłaci za towar. Sytuacje te znane są wszystkim biznesmenom.
Dodatkowe zalety faktoringu
Analizując zasady nadania usług faktoringowych można wywnioskować, że są one wygodne nie tylko dla dostawców, ale też wszystkich uczestników.
- Dla kupującego. Możliwość otrzymania towaru (pracy, usługi) na warunkach odroczonej płatności;
- Dla dostawcy. Ciągłość działania, atrakcyjność odroczenia dla nabywcy, właściwe zarządzanie „należnościami”;
- Dla faktora. Prowizja za świadczone usługi.
Te zalety jednak nie są wyczerpujące, sporo wygody uzyskuje przede wszystkim dostawca, który staje się faktycznie klientem faktora. Oto jeszcze kilka powodów, dla których usługi faktoringowe cieszą się niezwykłą popularnością w naszych czasach:
1. Nieprzerwane finansowanie działalności handlowej, możliwość zwiększenia dostaw;
2. Rozszerzenie asortymentu produktów, szybki dostęp do nowych rynków;
3. Przyciągnięcie większej liczby klientów poprzez zapewnienie korzystnych warunków odroczenia płatności we współpracy w zakresie faktoringu;
4. Windykacja długu kupującego, kontrola przepływów pieniężnych;
5. Efektywne zarządzanie wierzytelnościami;
6. Redukcja kosztów dzięki outsourcingowi kontroli nad nimi, optymalizacji funkcji kadrowych, systemów organizacyjnych i struktur firmy;
7. Ubezpieczenie od ryzyka braku płatności;
8. Korzystanie z faktoringu w przedsiębiorstwie jest szczególnie cenne dla małych i młodych firm, które są na etapie wzrostu przychodów, ponieważ możliwe jest uzyskanie pożyczonych środków bez zabezpieczenia nieruchomości;
9. Łatwość pozyskiwania i wykorzystywania funduszy kredytowych. W ogólnym przypadku czynnik ten nie wymaga otwierania rachunków i dostępności obrotów w danym banku oraz nie kontroluje celów, na które wydano środki kredytowe;
10. Eliminacja skomplikowanych zadań operacyjnych, jasne określenie priorytetów, wyjątkowa okazja do skoncentrowania się na tym, co naprawdę ważne dla Twojej firmy.
Jakie są wady faktoringu?
Chociaż faktoring ma sporo zalet, posiada również wady, których wzięcie pod uwagę pozwoli Ci prowadzić biznes bardziej skutecznie i zyskownie.
1. Faktoring działa tylko z umowami o odroczonej płatności
Nie może pracować w przypadku nagłego opóźnienia w płatności.
2. Faktoring pozwala tylko na płatności bezgotówkowe
Oznacza to że faktor pod żadnym warunkiem nie będzie przyjmować gotówki.
3. Do faktoringu musisz zebrać dużo dokumentów
Faktor będzie wymagał trzech zestawów dokumentów:
- dla Twojej firmy (lista jest taka sama, jak w przypadku uzyskania pożyczki);
- dla Twoich klientów, z którymi faktor będzie współpracował (kwestionariusz i bilans przez 6-12 miesięcy);
- dotyczącego dostaw (faktury, listy przewozowe, uniwersalne dokumenty przelewu).
4. Faktor ustala warunki płatności
Jeśli pracujesz z faktorem, nieformalne negocjacje z kupującym dotyczące nowych warunków płatności lub zwrotu towaru nie będą możliwe, gdyż faktor zaprzestanie Cię finansować.
Korzystne porady od Szybka Gotówka dla wszystkich, którzy decydują się na skorzystanie z usług faktoringu
Faktoring jest korzystny dla wszystkich stron. Sprzedawcy mogą otrzymywać pieniądze przed sprzedażą towarów lub usług, a pośrednik otrzymuje dochód w postaci części długu kupującego. W ten sposób firma faktoringowa zmniejsza ryzyko wszystkich uczestników relacji.
Zaletą faktoringu jest możliwość ściągania długów, co pozwala finansować kapitał obrotowy. Firma faktoringowa ponosi ryzyko, jeśli jest ubezpieczycielem transakcji. Połączenie tych funkcji faktorów pozwala działać, rozwijać małe i średnie firmy. Jest to szczególnie korzystne, gdy małe firmy nie otrzymują pożyczki z banku.
Ustalony schemat komunikacji między trzema stronami zapewnia nieprzerwany proces handlowy i przyczynia się do rozwoju gospodarki oraz rynku. Dostawca szybko otrzymuje pieniądze i nie udziela się żadnych zabezpieczeń ani poręczeń, jak w przypadku pożyczek. Kupujący otrzymuje towar, sprzedając go niezwłocznie. Firma faktoringowa otrzymuje prowizję od transakcji. Wygoda takiej transakcji polega na mobilności i prostocie, a korzyść jest oczywista ze względu na elastyczne warunki oraz niskie stopy procentowe.
Korzystanie z usług faktoringu ma sens wyłącznie wtedy, gdy do rozpoczęcia sprzedaży pozostają co najmniej 2 miesiące, gdyż faktory nigdy nie dają pieniędzy tym, którzy potrzebują ich “na wczoraj”.
Doświadczony faktor jest odpowiedzialny za komunikację z klientami w bardzo istotnej sprawie - terminowej płatności. Jeśli Twoi klienci są zdecydowanie przeciwni takiej komunikacji, najprawdopodobniej nie będziesz w stanie zawrzeć umowy faktoringowej. Jest to również powód, aby zastanowić się na temat ich wypłacalności.
Przeczytaj uważnie warunki umowy faktoringowej oraz wszystkie załączniki do niej. Jeśli oprócz pieniędzy faktor obiecuje zapewnić usługi o złożonych nazwach, zapytaj, co dokładnie i na jakich warunkach oferuje. Poproś faktora, aby obliczył koszt faktoringu na przykładzie z Twojej praktyki.
Jak widzisz, jeśli jesteś przedsiębiorcą, faktoring może stać się dla Ciebie świetnym rozwiązaniem. Jeśli jednak na zakup towarów i usług potrzebujesz kwoty mniejszej niż 15000 zł, warto zastanowić się również nad współpracą z Szybką Gotówką. Oferujemy możliwość szybkiego uzyskania niezbędnej kwoty na dowolne potrzeby w trakcie zaledwie kilku minut, bez potrzeby kompletowania dodatkowych dokumentów. Z Szybka Gotówka Twój biznes będzie rozwijać się szybko i dynamicznie!
Okres
dni